My photo
Menulis adalah minat saya. Semoga saya terus dikurniakan ilham untuk berbicara melalui pena.

Tuesday, October 04, 2011

BUKAN MASALAH SAYA..!


HA HA….
ITULAH FRASA YANG PALING SAYA ELERGIK UNTUK SEPANJANG BULAN SEPTEMBER, SEKARANG DAN PADA MASA AKAN DATANG setelah berhadapan dengan seorang hamba tuhan yang terlalulah menjaga reputasinya…. Sehingga sanggup mencalarkan reputasi jabatan lain… walaupun berpunca daripadanya….

Tapi mukanya tetap mentain tak bersalah…. Hmmm… abaikan hamba tuhan tersebut. Sebab yang hendak dibincangkan adalah masalah bagi kakitangan atau pekerja yang mempunyai minded  ‘ BUKAN MASALAH SAYA’.

Bagi orang berfikiran sebegini….tak payahlah kita berkawan…. Ia ibarat mementingkan diri sendiri… masalah sendiri dijaga rapi…. Mohon dikasihani… tapi masAlah kawan tak ambil peduli. Pekerja sebegini bukan kategori orang boleh memberI kerjasama pasukan yang terbaik. Jadi kalau anda seorang boss …. Tak payahlah beri kerja sampingan yang bukan bukan kerja hakiki kepada pekerja seperti ini. Sebab yang disiapkan hanya kerja hakiki….

Jika dinilai pekerja begini… dia memang berprestasi tinggi. Apa tak nya… tak sibuk nak membantu orang lain. Fokus hanya untuk diri kerja sendiri.

Individu yang individualistic seperti ini… mampu memberi oprestasi tinggi pada diri sendiri namun tidak pada organisasi. Amat tidak bernilai pada organisasi.

Saya katakan begini dengan memberi  scenario berikut:

A orang yang sering mengambil tahu hal kerja rakan sepasukan yang lain walaupun mereka semua berbeza tanggungjawab. Berlainan dengan B yang hanya serius dengan kerjanya sahaja. Ketidakhadiran B dan C ketempat kerja bukan masalah bagi organisasi kerana A dapat membantu mengganti semua tugas-tugas tersebut dengan baik. Namun ketidakhadiran A ke tempat kerja memang menjadi masalah organisasi kerana tugas A yang sangat rumit dan kurang diketahui oleh rakan sepasukan yang lain. Rakan mereka C hanya mengetahui kerja yang dilakukan oleh si B yang mudah difahami  dan tidak mahu ambil tahu kerja A kerana ia amat merumitkan… AKHIRNYA tugas A sering tergendala dan sering menjadi perhatian majikan berbanding B dan C yang mempunyai rekod kerja yang baik...

Dari analogi diatas kita dapat simpulkan bahawa Si A adalah lebih bernilai dengan si B dan C walaupun diberi reputasi buruk. C berada dikedudukan tengah. Dan B jauh dibawah sekali. Kebanyakkan dari kita menjadi C. masih ambil tahu hal kerja dan masalah kerja orang lain. Tapi kita cuba untuk menhindari masalah kerja yang terlampau sukar untuk mengelakkan diri kita dibebani dengan tanggungjawab sukar…. Benarkan???

Contoh scenario yang saya berikan sememangnya adalah kejadian benar yang berlaku. Cuma bukan pada diri saya. Lebih kasihan…. Si A sukar mengambil cuti kerana tiada siapa yang mahu menganti tempatnya. Malah dia sering dimarah jika tidak hadir ke tempat kerja kerana membebani rakan sepasukan. Sedangkan si A tidak pernah mempunyai masalah untuk mengganti rakan sepasukan yang lain yang tidak dapat hadir ke tempat kerja…  ia amat tidak adil dan boleh menyebabkan masalah psikologi dan stress tempat kerja…

masalah sebegini berlaku dengan serius lagi bagi organisasi yang mempunyai bebanan kerja yang tinggi. menyebabkan setiap pekerja hanya mengambil pusing hal masing-masing....

SEBAGAI BOSS YANG BAIK… PANTAULAH PEGAWAI ANDA SUPAYA MASALAH SEPERTI INI DAN PEGAWAI DENGAN FRASA ‘BUKAN MASALAH SAYA’ TIDAK BERLAKU DALAM ORGANISASI…

SAYA???
Ada sesiapa diantara kita yang menjadi A, B atau C???

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima Kasih