My photo
Menulis adalah minat saya. Semoga saya terus dikurniakan ilham untuk berbicara melalui pena.

Friday, April 27, 2012

Lee Myung Bak; Satu kisah Luar Biasa...


Ia adalah satu coretan mengenai kisah seorang yang biasa dan berakhir dengan luar biasa. Saya bawa anda keluar sekejap dari kepompong bumi Malaysia…

Jika kita di Malaysia Perdana menteri yang menjadi lagenda seumur zaman adalah Tun Dr M, di Korea President Lee Myung Bak Bagaikan Dr M di hati rakyat Korea selatan.

Kisah Lee Myung Bak bermula hanya sebagai rakyat jalanan. Ucapan perlantikan presidennya sangat menyentuh rakyat Korea Selatan…. (pun menyentuh hati saya juga)

“ saya berasal dari keluarga yang susah… saya pernah menjadi petani, menjual ais-krim, menjual sayur, menjadi buruh bangunan, menyertai kerahan tenaga ketika perang, menjadi tukang sapu membiayai pengajian saya di Korea University hingga lah saya menjadi pegawai biasa di Syarikat kereta Hyundai. Siapa sangka saya akan menjadi CEO Hyundai, menjadi menteri korea dan hari ini saya dipilih oleh anda untuk menjadi presiden korea”

“ selagi saya menjadi president, saya akan pastikan saya membawa mercu ekonomi Korea dan tidak akan sesekali menghampakan anda”

Lee seorang yang sangat keras hati… kerana itu dia tidak mengikut jejak keluarganya dan desakan untuk mencari hidup yang lebih baik tak pernah pudar. Kedegilan lee terserlah ketika mengetuai pimpinan mahasiswa Seoul menentang kerajaan seoul ketika itu sehingga dia disenarai hitam oleh kerajaan sehingga dia dipenjarakan…

Lee sangat disanjungi rakyat Korea Selatan dan merupakan bapa pembangunan dan permodenan korea. Lee terkenal dengan mentranformasikan Bandar korea kepada Bandar hijau sehingga mengalir sungai jernih di celah kepesatan Bandar Seoul….

Cerita Lee ini memberikan inspirasi bagaimana seorang yang berasal dari kaki jalanan mengubah bukan sahaja nasibnya tetapi juga mengubah sebuah negara… dan pandangan dunia…

Hari ini Korea selatan tidak lagi menoleh kebelakang. Korea di kenali dengan penakluk ekonomi dunia selain Jepun. Penguasa teknologi dengan taraf pendidikan rakyatnya yang paling tinggi….

Siapa sangka seorang buruh akan menjadi president ke-17 Korea selatan.

Wednesday, April 25, 2012

Doa Manzil


Hah.. hah… terrajin pulak buat entry lagi. Almaklum DSA (defence sevices asia) 2012 dah habis. Maka habis jugak minggu sibuk saya… tak buat apa pun Cuma buat pameran… tapi nak menguruskannya alahai… leceh bagai… so minggu ni kira releks sikit kan… 

Nak kongsi bersama-sama tentang doa Manzil. Saya tak pernah tahu pun… tapi baru tahu… jadi kita kongsi bersama-sama. Biasanya lepas asr dan subuh kita baca matsurat kan… sama jugak doa manzil ni. Elok dibaca selepas asar dan subuh. Tujuan doa ini adalah untuk perlindungan tempat berteduh. sebab seorang rakan rapat saya baru kena pecah rumah… (dah familiar sangat aktiviti ni) maka elok sangatlah diamalkan doa ini sebagai pelindung.
Doa ini rupanya ada story sendiri. Sebab saya pun dengar cerita dari en suami maka apa yang saya tulis adalah apa yang saya dengar. Rasulallah saw ada berjanji bahawa barang sesiapa yang mengamalkan doa ini maka akan terpeliharalah rumahnya dari sebarang malapetaka. Ok lebih kurang gitulah…

Maka nak dijadikan cerita pada zaman selepas wafatnya rasulallah, ada seorang alim yang diberitahu bahawa rumahnya terbakar. Tapi dengan releksnya dia jawab. Tak… rumah aku tak akan terbakar… datang lagi seorang hamba bagi tahu benda yang sama… bahawa rumahnya terbakar. Dengan releks jugak dia jawab. Tak… rumah nya tak akan terbakar… berulang-ulanglah dialog tersebut setiapkali alim ini bertembung dengan orang yang melaluinya. Jawapannya tetap sama. Rumahnya tak akan terbakar. Puas orang ramai menasihati alim ini bahawa memang benar rumahnya telah terbakar… tapi alim ini tetap tidak mahu mempercayainya. Sebagai bukti… dia pun melangkah melihat rumahnya. Memang betul api sedang marak… tapi bila api surut… rumahnya tidak ada sedikit pun calitan kebakaran. Orang ramai menjadi hairan. Maka diterang oleh alim ini bahawa rasulallah telah berjanji jika aku amalkan doa ini maka Allah tidak membenarkan sebarang makhluk pun mendurjanakan rumah ku. Bagitu teguhnya kepercayaan Si alim ini dengan amalan doa manzil dan kuasa Tuhan yang melindunganya.

Bila saya search manzil ini… maka sebanarnya doa manzil ini adalah doa perawatan dan perlindungan dari gangguan makhluk terutamanya makhluk halus.

Diriwayatkan oleh Ubay bin Ka’ab radiallahu `anhu: Saya duduk di sisi Nabi sallallahu `alaihi wasallam, datang seorang lelaki Arab lalu berkata: “Wahai Nabi Allah, sesungguhnya aku dilanda satu musibah.” Bertanya Nabi: “Apakah musibah tersebut ?” Dia berkata: “Sakitlamamun (sejenis sakit yang mengganggu kesiuman seseorang – HF) Berkata Nabi: “Datanglah (menghampiri) aku.”


Lalu baginda meletakkan dia di antara kedua tangannya dan berdoalah Nabi s.a.w. dengan membaca:

[1] al-Fatiha
[2] 4 ayat pertama surah al-Baqarah.
[3] ayat 163 & 164 surah al-Baqarah (wa ila hukum ilahuw-wahidun………….).
[4] Ayat al-Kursi (al-Baqarah ayat 255).
[5] 3 ayat terakhir surah al-Baqarah.
[6] ayat 18 surah `Ali Imran (Syahidallahu annahu la ilaha illa huwa………….).
[7] ayat 54 surah al-A’raaf (Inna Rabbakumullahullazi……………).
[8] ayat 116-118 surah al-Mukminun (Fata’alallah al-Malikulhaq…………..).
[9] ayat 3 surah al-Jinn (Wa annahu Ta`ala jaddu………..).
[10] 10 ayat pertama surah al-Saffat.
[11] 3 ayat terakhir surah al-Hasyr.
[12] 3 surah terakhir al-Qur’an (al-Ikhlas, al-Falaq & al-Nas).

Berkata Ubay bin Ka’ab: Setelah itu bangunlah lelaki tersebut seolah-olah dia tidak mengalami apa-apa masalah langsung.


Sama ada versi pertama atau kedua kedua-duanya menyokong untuk berserah kepada Allah dalam penyelesaian masalah seharian. Dan saya rujuk pula penulisan Dr Mohd Puzhi Usop yang membezakan manzil dan mathurat: 

Manzil mempunyai banyak kebaikan dan terbukti pada mereka yang mengamalkannya. Dari pengataman, manzil ini sangat mustajab untuk menyembuh penyakit khususnya yang ada kaitan dengan sihir dan kerasukan jin.
At-Ma'thurat merupakan wirid dan doa harian yang diamatkan oleh Rasulullah s.a.w. Baginda adalah orang yang paling mengetahui bertapa besarnya ganjaran yang diperolehi dari amalan doa dan wirid tersebut.”

My Preschooler Aiesyah...

Aiesyah dah dua bulan pergi taska. Bulan yang pertama penuh dengan air mata. Bonda naik tension… tak nak pergi sekolah…. Rumah mama pun tak nak (rumah pengasuh). Nak berkepit aje dengan bonda.  Bila sampai depan sekolah… aiesyah akan menangis dan merayu… buat mata dan memek muka yang paling sayu…. Sampai bonda pun naik sedih dan sayu… tak sampai hati nak hantar aiesyah gi tadika… Aiesyah mula dapat sindrom berkepit dengan bonda nih… sebelum bonda hantar aiesyah pergi sekolah lagi. Susah hati bonda. Kat rumah pun tak nak dengan ayah. Nak bonda jugak. Balik rumah nenek pun sama… nak bonda jugak… jadi terpaksa bonda bawak aiesyah ke mana. Masak dengan aiesyah… pergi bilik air pun kadang-kadang bonda bawak aiesyah.

sampai ke syah alam cari ubat penawar untuk aiesyah yang suka sangat berkepit dengan bonda.. ayah belikan ektraks bunga ros terapi ‘seriwajah’ je sebenarnya kat kedai CVT (color vibration therapy). Buat baca yasin dan doa. Sapu di muka aiesyah hari-hari. lepas seminggu jangan kata tak nangis… siap jalan sendiri pergi tadika dari kereta. Tak payah bonda nak hantar. Sekarang rutin aiesyah setiap pagi pergi taska dan bonda akan ambil tengahari hantar ke pengasuh… aiesyah pun dah faham rutinnya tu. Tapi kadang-kadang dia buat jugak perangai… nak pergi rumah nenek katanya. Ada siti ada abang dan adik… (sepupunya). He he… rumah nenek aiesyah tu 5 jam baru sampai tau !

Waktu mula-mula hantar aiesyah (time air mata gitu) ramai kawan-kawan yang kesian kan aiesyah. Kecik lagi dah hantar ke sekolah (2 tahun 3 bulan waktu tu). Tapi saya berkeras hantar jugak. Sebab aiesyah ni pesyen nya sombong sangat. Tak berkawan. Lagi pun di tadika teacher tak ajar sangat pun. Lebih kepada main-main untuk tingkatkan confident level dan kreatif skill. Dalam 4 jam di tadika (8.30-12.30) hanya sejam sahaja masa belajar. Sejam dah habis kat makan. (jam 10 dan 12). Tinggal dua jam, teacher akan buat 2 jenis permainan berkumpulan, sesi menulis / melukis dan bebas main sendiri. Main tepung… buat collage (betulkah saya eja?), buat kereta dengan kotak ramai-ramai… coloring, menari, menyanyi dan macam-macam lagi. Sekolah aiesyah pun tak ramai kawan-kawan. Adalah dalam dekat 10 orang sahaja. Senang teacher aiesyah dua orang tu nak control.

Puas main… tengahari di rumah pengasuh… aiesyah akan bantai tidur. Letih agaknya… Sekarang kalau Tanya aiesyah… nak pergi rumah mama (pengasuh) atau nak pergi sekolah? Aiesyah akan jawab nak pergi sekolah. Di sekolah ada slide dan ada banyak mainan. Best katanya. Senang hati saya…

Meh saya promote sikit. Aiesyah pergi tadika Nasyah cawangan tempat kerja saya. Baru bukak. Sebab di tempat kerja saya ada bangunan tadika. So kira baru beroperasi. Selain daripada di tempat kerja saya… Nasyah ada 6 cawangan lagi. 2 di B.B.Bangi, satu di kajang, dan 3 lagi di putrajaya. Konsepnya adalah English Islamic.

Bagi aiesyah yang dah hafal 1-20, dia diajar mengenal nombor pulak. Setakat hafal belum tentu kenal nombor. Sekarang aiesyah sedang diajar untuk hafal abc. Iqra’ pulak… dalam sebulan belajar aiesyah dah boleh baca a sampai tsa (alif, ba, ta tsa). Sebab aiesyah dah pandai… bonda pun malam-malam dah tahu ngelat nak ajar aiesyah baca iqra’. Kat rumah aiesyah nyanyi lagu abc yang tunggang langgang… bonda senyum saja.

Silivers untuk 2-3 tahun banyak dikenalkan kepada asas nombor, huruf, warna, bentuk dll selain latihan intensif dalam mengerakkan saraf motor terutama tangan untuk membantu menulis kelak. Aiesyah berlatih mencorakkan garisan lurus, garisan berombak, garisan bersegi-segi dll. Jadi aiesyah dah pandai sikit mewarna sekarang (hobi aiesyah dimalam hari).

Saya tak kisahpun  pasal silivers sangat… bagi saya ia adalah extra mark. sebab saya tahu aiesyah sangat kecil lagi untuk belajar. Biarlah aiesyah seronok di taska. Main sambil belajar… waktu kecil memang patut anak-anak habiskan masa dengan aktiviti exploring untuk membuka minda… biar lebih kreatif dan pandai berfikir. Di Bandar tak macam di kampung. Di kampung Siti nelly (sepupu aiesyah) boleh ikut nenek explore kebun bunga nenek di belakang rumah. Petik bunga, kejar rama-rama.menyorak tupai… hambat kambing…kadang-kadang ternampak monyet. Sikit masa lagi… pandailah si nelly tu panjat pokok pulak… exploring the nature… di Bandar, kebun mana pulak aiesyah nak kergabat. Rama-rama pun cam nak pupus je… Ha ha… jadi biarlah aiesyah main kat taska dia…

Sebagai hadiah untuk aiesyah yang dah sikit baik sekarang… nanti kita ajak ayah pergi zoo or taman burung ( haha… dah 3 kali aiesyah pergi…tak de tempat lain ke bonda nak bawa..?). 

 Aisyah kata dia tengah lukis cat. ada nampak macam cat tak?


 penat melukis... aiesyah akan tergadang depan TV tengok kartun.. kadang-kadang sampai terlena...

Wednesday, April 18, 2012

PENENTU UKUR KEJAYAAN WANITA?



vs













Bila saya tonton kaca tv yang selalu menyiarkan laporan kejayaan wanita wanita atau menampilkan wanita-wanita dalam arus kepimpinan khususnya… saya mula terfikir bahawa zaman ini telah berubah. Monopoli wanita dalam kepimpinan seluruh dunia juga bertambah. Ramai wanita-wanita samada Malaysia mahupun diperingkat antara bangsa mengetuai organisasi mahupun menjadi perdana menteri yang memecah kuasa hegemoni lelaki.

Wanita-wanita ini adalah pelakar sejarah dunia dan amat sesuai sekali dikategorikan wanita yang berjaya. Kemudian saya mula terfikir… bagaimanapula wanita-wanita golongan pertengahan seperti saya ataupun yang introvet seperti suri rumah. Apakah mereka ini tidak layak dikatakan Berjaya?

Saya mula terfikir apakah sebanarnya pengukur kejayaan wanita?

Menjadi wanita ekstrovet yang berkepimpinan tinggi memerlukan kesungguhan dan komitmen. Juga hasrat yang jitu kerana ia melawan daripada naluri seorang wanita. Naluri wanita yang lebih cenderung menguruskan keluarga dan memastikan keberjayaan suami dan anak-anak (mungkin kedengaran agak kolot). Bagi wanita yang tidak berkeluarga factor kecenderungan ini mungkin senang sekali ditolak dan tidak menjadi persoalan arahtuju yang mengelirukan.

Tidak pernah saya terfikir tentang hal ini sehingga saya mempunyai cahaya mata. Sebelum ini saya bercita-cita sangat tinggi dalam kerjaya. Sehingga bila mempunyai seorang cahaya mata saya mula mengalami personality confuse. Mengatasi cabaran kerjaya menuntut pengorbanan masa bersama keluarga dan mengatasi cabaran keluarga pula menuntut pengorbanan kerjaya.

Bayangkan anda yang bekerja jam 7 pagi hingga 5 petang dan acapkali pulang lewat. Bagi tinggal berdekatan mampu sampai menjengok wajah anak seawal jam 5.30 petang. Bagi tidak bernasib baik menghadapi masalah kesesakan mahupun pulang lewat akibat desakan kerja… mungkin seawal jam 8 malam baru dapat menjengok perkembangan anak. Bagi ibu yang bekerjaya mungkin ada extra pengurus rumah tangga. Bagi yang tidak berkemampuan seperti saya… memasak bukan lagi rutin harian. Dalam keletihan akal fikiran… jam 8 malam si ibu masih gagah cuba mengajar anak atau membantu anak dalam cuba memberi didikan norma-norma kehidupan dalam menjadi anak cemerlang. Bagi yang tidak… terpulang pada jiwa anak-anak sendiri dalam membawa haluan hidup.

Maka saya bayangkan bagaimana kegidupan wanita-wanita pelakar sejarah ini mengawal arus dunia seharian. Bagaimana mereka ini mengekang dan menidakkan urusan-urusan wanita / keluarga seharian.

Jika wanita golongan pertengahan seperti saya hanya mempunyai peluang 3jam sehari (jam 7 malam-10 malam; selebihnya tidur) untuk keluarga, berapa agaknya kelapangan wanita wanita seperti ini dalam pembentukan keluarga???

Mungkin juga zaman ini hidup bekeluarga hanya hujung minggu??? Maka wanita hanya menjadi ibu dihujung minggu…

Maka kita kembali kepada kayu ukur kejayaan seorang wanita…. Jadi dimana sebenarnya penentu ukur kejayaan wanita?

Anak yang ramai?

Wanita bekerjaya?
Mahupun…
Wanita yang Berjaya dalam kejaya?

Wanita yang cemerlang dalam pengurusan keluarga?

Rumah yang kemas teratur…
makan pagi/tengahari/malam yang siap dimasak terhidang di atas meja?

Mahupun…
Wanita yang melahirkan/membimbing generasi(anak) cerdik pandai?
Meluang masa mengajar anak membaca dan mengira?

Atau

Wanita yang menemui semua perkara di atas??

Bagaimanapula dengan wanita yang menjadi ibu tunggal?

Jika wanita hari ini mempunyai konflik kerjaya dan keluarga seperti di atas akibat keperluan perlunya wanita bekerjaya (membantu suami), seharusnya lelaki juga perlu mempunyai konflik yang sama juga bukan? Kebanyakan lelaki tidak bersetuju isteri behenti kerja akibat desakan ekonomi yang tidak mampu dimiliki. Maka seharusnya lelaki juga perlu mewujudkan konflik kerjaya keluarga ini…
Berapa sahaja lelaki yang mengambil tahu perkembangan anak dan mengambil bahagian dalam pengurusan rumah tangga (memasak/membasuh / menidurkan anak/ berjaga malam, dll)??? ; memandangkan lelaki mempunyai naluri yang kurang cenderung kearah pengurusan keluarga…

Mahu tidak mahu
Suka tidak suka
Wanita hari ini perlu menjadikan diri mereka cemerlang memadangkan zaman ini menjanjikan cabaran yang lebih tinggi. Tunggu sahaja hari esok mungkin wanita-wanita masa hadapan perlu ada strategi serampang dua/tiga/empat mata dalam meniti kehidupan seharian…

Saya???
saya membayangkan bagaimana nanti jika saya punyai 4 orang anak seperti kakak saya... 
seorang pun sudah cukup buat saya pecah kepala... rumah bagai dilanggar garuda... tidur yang jarang lena... setiap pagi yang bekejar ke tempat kerja (sebab lewat menguruskan anak). 
eehhhmmm...

Friday, April 13, 2012

Buat Mama yang menyambut hari lahir ke 58 pada 11 April lalu

selamat hari lahir, 
buat mama 
moga dikasihi Tuhan senantiasa
diberikan rezeki dan dipanjangkan usia

 


By: / H / Haddad Alwi / Ibu
Bersinar kau bagai cahaya
Yang selalu beriku penerangan
Selembut sutra kasihmu ’kan
Selalu rasa dalam suka dan duka

Kaulah ibuku cinta kasihku
Terima kasihku takkan pernah terhenti
Kau bagai matahari yang selalu bersinar
Sinari hidupku dengan kehangatanmu
Bagaikan embun kau sejukkan
Hati ini dengan kasih sayangmu
Betapa kau sangat berarti
Dan bagiku kau takkan pernah terganti
Kaulah ibuku cinta kasihku
Pengorbananmu sungguh sangat berarti
Sinari hidupku dengan kehangatanmu

Tuesday, April 03, 2012

MENCIPTA SEORANG MANUSIA?



Agak mengecewakan dikalangan kita yang terpelajar masih ramai yang tidak arif mengenai anak yang mampu dicorak sejak awal kandungan mahu pun sebelum kandungan. Ramai yang lebih berpendapat ‘ segalanya atas kehendak tuhan’.

Bukan tidak mengakui frasa di atas (frasa tersebut benar dan tidak disangkal)… namun itu adalah kenyataan yang bagi saya keluar dari mulut yang tidak berusaha.

Bagi saya… segala yang dicipta tuhan adalah bersama dengan Ilmunya. Setiap yang terjadi ada asal-usulnya.

Selain Dia yang mencipta ilmu adalah kita para pencari ilmu.Maka sudah menjadi tanggungjawab kita yang tidak mencipta ilmu untuk mengungkai misteri dalam ilmu-NYA.

Atas dasar itu… segala kehendak tuhan yang terjadi saya optimis ada asasnya… bukan terjadi sebegitu sahaja. Cuma kekurangan ilmu manusia tidak dapat menjangkaunya.  Tidak diragui Kuasa tuhan itu memang menlangkaui segalanya. Kerana itu… ada yang puas berusaha namun tidak mendapat hasilnya.

Namun tuhan itu maha adil sifatnya… yang berusaha diberikan hasil.

Di dalam bacaan dan perdebatan saya… saya mencari solusi dalam menghasilkan anak yang bijak dan cemerlang. Ternyata ia bukan boleh dibentuk semudah begitu sahaja. Komitmen ibu dan bapa adalah ketika bermulanya nyawa di dalam kandungan.

Pembelajaran seawal kandungan

Ahli ilmuan berdebat…. 4 imam yang tersohor sudah boleh menghafaz alquran seawal usia anak saya sekarang (2 tahun). Nyata ramai ulama yang berpendapat pembelaran bukan bermula seawal di dunia malah sejak di alam kandungan… bayi dan otak diransang dengan ayat-ayat hafalan. Memori separuh sedar anak yang telah wujud dalam kandungan lagi menyimpan segala memori tersebut dan menunggu untuk dirungkai setelah otak sepenuhnya sedar dan dapat digunakan (bila nak sudah boleh berfikir). 4 imam yang istimewa ini telah bertemankan ayat-ayat alquran sejak diusia kandungan. (lihat susur galur imam-imam ini terdiri daripada keturunan alim ulamak).


Pemakanan adalah factor pembinaan sel otak didalam kandungan

Membikin otak anak ternyata menarik. Pemakan ibu menjadi pendorong utama sifat otak ini. Asal otak anak sempurna syukur kita panjatkan. Tapi bagaimana kita mewujudkan sebanyak mungkin sel-sel otak yang aktif dalam kepala anak anda? Bilangan sel-sel otak setiap manusia tidak sama. Sama seperti bilangan telur seorang wanita dengan setiap wanita lain juga tidak sama. Walaupun misteri sel-sel otak belum dapat dirungkai sepenuhnya secara saintifik, namun ia masih memungkinkan kita untuk berusaha dalam pembikinan sel-sel otak bagi anak-anak.

Sejak diawal kandungan wanita yahudi wajib memenuhi pantang larang pemakanan. Wanita-wanita ini wajib memakan buahan-buahan prun (tamar dan kismis) juga kekacang. Dua jenis buahan di atas sememangnya adalah makanan bagi minda (otak). Apa yang tersalur pada si ibu akan dibawa pada anak dalam kandungan. Sejak dari kandungan si anak diberi bahan peransang pembinaan sel-sel otak.

Agak jarang melihat budaya wanita di Malaysia yang berkepit dengan kurma, kismis, kacang gajus untuk menjadi makanan kudapan semasa mengandung. Sedangkan ketiga makanan tersebut adalah makanan pemberi tenaga yang tinggi selain kaya dengan mineral keperluan lengkap tubuh badan. Kerana itu… sudah cukup bagi Rasulallah untuk mengambil beberapa cubit roti dengan tiga biji kurma! Ia tidak menyempurnakan kehendak mengenyangkan perut tetapi sempurna bagi keperluan tubuh badan dari hujung rambut hingga hujung kaki seharian.


Susu Ibu

Susu ibu memang makanan utama bagi bayi. Percayalah secara am nya kandungan mineral dalam susu setiap ibu adalah sama. Namun kuantiti kandungannya ternyata berbeza. Ada susu ibu yang terlebih mineral ini terkurang mineral itu. Ada juga yang dapat menghasilkan susu yang mempunyai kandungan peratusan mineral yang sempurna. Apa yang membezakannya. Jawapannya berbalik pada makanan si ibu. Jika anda masih menyusu anak anda. Cuba bandingkan dengan susu  rakan anda. Ada ibu yang menghasilkan susu yang agak cair berbanding sesetengahnya yang pekat.

Saya mula berfikir sejak pengasuh anak saya mula membandingkan susu ibu anak-anak asuhannya termasuk susu saya (dua tahun yang lalu). Susu yang saya dan seorang lagi ibu lain hasilkan sangat putih dan pekat. maka pengasuh anak kami hanya kenyangkan anak-anak dengan susu ibu. Berbanding dua lagi ibu yang agak cair susunya menyebabkan anak kerap minum dan terpaksa diberi makanan (susu formula) tambahan. Menyingkap pemakanan 4 orang ibu ini ternyata menarik. Seorang ibu yang menghasilkan susu pekat sentiasa dengan supliment-supliment yang diambil dan bermacam petua-petua orang tua-tua untuk menghasilkan susu yang banyak. Saya pula memang suka berkepit dengan kacang dan kismis sejak mengandung anak pertama sehingga sekarang. Seorang ibu kuat dengan pantang larang selepas melahirkan dan yang terakhir sangat sibuk bekerja sehingga makan sahaja apa yang ada.

Besarkan anak dengan peransang otak

Ajar anak suka dengan dengan kekacang dan buahan prun seperti kismis, buah tin atau kurma. Atau gantikan dengan supliment tambahan peransang otak yang kaya dengan glukos untuk meransang pertumbuhan otak. Ia tidak menambah sel-sel otak… kerana sebanyak mana sel-sel otak ketika anak dilahirkan itulah jumlahnya sehingga besar . makanan ini berfungsi untuk mengaktifkan sel-sel otak ke tahap yang lebih optimum.

Ramai ibu bapa yang memfokus kepada makanan sebagai peransang otak. Namun sebenarnya makanan ini hanya menyedia kondisi otak untuk diransang. Peransangnya datang dari persekitaran. Jadi ransang keupayaan otak anak untuk berfikir dan berkreativiti tanpa had.



Lihat kejadian tuhan dari timur hingga barat

Kenapa orang barat badannya besar? Dan orang timur badannya kecil. Persekitaran Malaysia (melayu) sering kaitkan dengan factor keturunan. Bagi yang lebih suka penjelasan saintifik seperti saya,  saya suka jadikan factor pemakanan sebagai penyebabnya. Orang barat makanan utamanya berunsurkan daging yang kaya dengan protein tepu yang meransang pembangunan susuk tubuh. Kita kan belajar protein untuk pertumbuhan.

Lihat pula orang jepun yang susuknya comel. Sangat kurang makan daging. Sumber protein adalah dari protein kurang tepu seperti ikan atau protein tak tepu dari tumbuhan. Manusia timur ini sangat suka makan sayuran yang kaya dengan mineral aktif. Hasilnya…. Homo-sapien di sebelah timur ini memang mempunyai susuk yang kecil namun kemampuan akal yang besar. Penjanaan teknologi-teknologi baru segalanya dirintis di sini….


KEsimpulan

Bukan factor keturunan yang jadikan anak begitu dan begini…. Namun penjelasan saintifik dalam factor pemakanan dan persekitaran sejak dalam kandungan lagi yang mencorak anak begitu dan begini.


Saya

Jadi bila orang berkata anak saya susuknya tinggi kerana saya dan keturunan saya tinggi… maka akan saya jawab… sebanarnya aiesyah tu memang kuat minum susu…

Bila ada yang memuji di usia dua tahun tiga bulan ini sudah pandai mengira satu hingga sembilan belas… jawab saya… dia dah buat kira-kira add math dari dalam perut lagi. Sebab waktu mengandungkan aiesyah,  saya suka selesaikan masalah matematik.

Bila teacher anak saya komplen anak saya susah nak diajar abc berbanding 123. Lebih suka mengira dari membaca… Saya jawab memang patutpun… sebab waktu mengandung bonda dia hidup dengan nombor je… tulis-menulis ni tersangat lah kurang (finance officer). Kalau nak pandai abc cepat,  saya kena tukar gi buat kerja HR…banyak tengok huruf dari nombor….
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima Kasih