My photo
Menulis adalah minat saya. Semoga saya terus dikurniakan ilham untuk berbicara melalui pena.

Tuesday, January 31, 2012

10 cara MINGHINDARI PTD di Sekolah-sekolah...

PTD nak jadi penolong kanan kat sekolah…! Patutlah cikgu marah sangat. Nanti nak kena tengok muka PTD kat sekolah hari-hari … tapi kalau PTD macam saya yang sangat suka cikgu ni… mungkin cikgu sejuk hati sikit…. Cikgu kan idola hati saya dulu kini dan selamanya terutama cikgu Bolian yang garang tapi penyayang tu yang dah saya declare sebagai guru sepanjang hayat saya…… haha…

Saya mempunyai buah fikiran / cadangan supaya cikgu dapat menghindari PTD-PTD ni dari menjawat jawatan penolong kanan sekolah. Sila lihat langkah-langkah yang agak drastic dibawah. 

1.       1. Jangan komplen cikgu banyak kerja… sebab bila cikgu-cikgu selalu komplen banyak kerja… kerajaan rasa cikgu terlalu terbeban. Sian cikgu. Jadi untuk mengurangkan beban cikgu… kerajaan masukkan PTD dalam sekolah untuk bagi cikgu tak terbeban bagi mengurangkan kerja pentadbiran cikgu-cikgu.

2.       Jangan merungut banyak kerja selain mengajar… sebab karajaan rasa komplen cikgu-cikgu ni memang ada betulnya… cikgu tak sepatutnya buat kerja selain dari menumpukan dan memfokus anak bangsa… jadi kerajaan akan menyerahkan kerja-kerja bukan cikgu ini kepada mereka yang selayaknya… dan akhirnya menyebabkan PTD mengambil alih tegasan pentadbiran.

3.     Ambil cabaran kerja 9 jam sehari seperti penjawat awam lain… sure PTD tak masuk sekolah punya. Sebab cikgu-cikgu boleh bagi alasan kerja-kerja pengkeranian dan pentadbiran boleh dilakukan disebelah petang yang tiada pengajaran dilakukan….

4.       Lebih kan bekerja… kurangkan bercakap. Tindakan ini penting bagi meningkatkan prestasi pengurusan sekolah-sekolah yang dikatakan kurang professional (rujuk keratan akhbar BH 30 jan 2012).
5.       Masukkan modul pentadbiran dan pengurusan awam dalam pembelajaran maktab-maktab perguruan atau pembelajaran peringkat ijazah sekalipun…supaya cikgu-cikgu kita mempunyai  asas yang kukuh dan tiada alasan cikgu tak tahu buat pentadbiran seperti PTD yang wajib mempunyai diploma pengurusan awam.

6.       Jadikan kerja-kerja pengkeranian dan pentadbiran sebagai sebahagian tugas hakiki cikgu-cikgu. So tak ada lagi cikgu yang claim tugasnya hanya mengajar sahaja…

7.       Jangan kontroversikan skim perguruan… kerana selama ini skim yang paling banyak masuk surat khabar adalah skim perguruan…. Luahan tak dapat bertukar… murid keciciran… guru besar sorok murid tak ambil periksa untuk jaga prestasi… guru bantah PTD… tuntut kenaikan pangkat… tuntut kenaikan gaji…. Guru terbeban… Yang tidak perlu menjadi isu nasional kerana kebanyakkan isu ini melibatkan isu peribadi skim yang sepatutnya boleh diselesaikan secara dalaman……. Kerana lebih banyak kontroversi … lebih memperlihatkan ketidak professional sesuatu skim. 

        Lakukan sesuatu yang luar biasa bagi seorang guru yang biasa… kerana guru sekarang kurang dihormati seperti dahulu termasuklah penghormatan dari ibu bapa murid sendiri…. Jadi buktikan bahawa teras kecemerlangan pelajar adalah guru… bukannya pusat tuition atau kelas-kelas tambahan berbayar yang diberikan oleh ibu bapa….

9.       Atasi masalah  murid yang keciciran… kerana kerajaan akan suruh cikgu lebih fokus kepada pengajaran murid keciciran daripada buat hal ehwal pentadbiran. Dan akhirnya menyebabkan kerja kerja pentadbiran diambil alih oleh PTD.

10. Fikir secara rasional dan bukan emosional. Misi guru guru adalah melahirkan pelajar yang berkualiti. Guru ditakdirkan hidup untuk orang lain seperti lilin yang membakar diri demi menerangkan alam. Maka fikir demi kebaikan murid….. lebih daripada fikir untuk kebaikan diri sendiri… kerana itulah keberkatan guru yang sentiasa berlegar antara langit dan bumi… kerana jasa guru seperti ini tiada bandingan… cikgu hasna bersara tetap orang panggil cikgu… PTD hasna bersara … orang tak panggil pun PTD hasna pun… doa untuk guru ada disetiap doa muslimin dan muslimat sebagai mualimin wa mualimat…. Tak ada pun PTD yang didoa dalam doa setiap muslimin….


Selamat Berjaya kepada cikgu-cikgu….

Thursday, January 26, 2012

NUMEROLOGI...



Tetiba terasa nak menulis tentang numerology…

Sejarah saya dan numerology…

Saya baru tahu tentang kaedah ini pada tahun 2006 ketika mengikuti bengkel  perubatan metafizik ‘terapi warna atau aura’ di kolej semasa saya belajar secara percuma kerana ditaja oleh kolej tersebut..
Saya tahu secara tidak sengaja kerana salah seorang pengajarnya Kak Julie atau dr alya zara menumpang tinggal sebilik dengan kami.
Rupanya dia adalah pelajar seorang pengkaji nombor yang terulung dimalaysia dan tak perlu di tulis namanya.  Saya bagi Klu nya … orangnya pernah menjadi penulis tetap numerology dalam majalah wanita…. Hah dah tahu kan… maka di saat ini lah saya mempunyai secalit kepandaian yang ditinggalkan oleh sahabat saya ini dalam ilmu numerologi.

Saya memang tak pernah percaya pada tilik menilik ni. Apatahlagi kaedah numerology ini membawa kita kepada ramalan hidupan yang mendatang. Apatah lagi bila tilik menilik nasib adalah haram di sisi tuhan. Haram bawa dosakan…

Namun sudah menjadi lumrah seorang manusia yang dicipta kan tuhan
Kerana selain dari Nya yang maha kaya ilmu adalah para pencari ilmu
Selain dari Nya yang maha mengetahui
Adalah orang sering mahu mengetahui dan membongkar rahsia penciptaan Nya.

Faham tak maksud saya yang mendalam tu….???
Atau bahasa mudahnya… sudah jadi naluri manusia yang sering mahu membongkar sesuatu yang misteri…

Bila saya fikir kembali dan bawa kepada beberapa siri perdebatan sama ada mereka yang bersifat liberal mahupun islamik. Akhirnya saya dapati numerology tidak lari dalam islam mahupun  kehidupan (islam adalah kehidupan). Kerana disebalik penciptaanNya tidak ada satu pun yang tidak bermakna….

Maksudnya…

Tidak ada satu pun yang dijadikan tuhan secara kebetulan. Setiap daripadanya ada penceritaannya.
Contohnya tidak berlaku satu kebetulan saya kenal anda, pada tarikh ini, ketika ini…. Bukannya pada ketika lain dan tarikh lain…

Tidak ada kebetulan nya tuhan telah tetapkan rezeki saya untuk mebina hidup dan beli rumah di kajang yang tak ada dalam perancang saya pun untuk jadi orang kajang. Tidak ada kebetulan malah pasti ada hikmahnya saya dapat rumah intermediate nombor 21 jalan 9/17 tuh…

Tidak ada kebetulannya saya ditakdirkan lahir pada 16 mac 1982 atau 20 jamadilawal 1402 H. malah cukup saya percaya ada hikmahnya…

Lebih mengkagumkan bila kita berdiskusi tentang rahsia numerology dalam al=quran. Seolah kita sedang membongkar rahsia alam…. Tak perlu saya jelaskan kerana umum sudah tahu pengiraan bilangan air/sungai/laut disebut, bilangan daratan disebut, bilangan bumi disebut, bilangan kalimah allah disebut yang akhirnya berbalik kepada kebenaran nyata mengenai kehebatan betapa tuhan tidak mentakdirkan sesuatu menjadi sesuatu tanpa sebab hatta bilangan nombor sekali pun… akan ada penceritaan nyatanya. Atau pernah tak anda mendengar rahsia disebalik peristiwa 11 09 (bangunan WTC US yang runtuh tu) telah disebut secara kiasan nombor dalam al-quran…? Apakah ia suatu kebetulan???
Atau
Bila kita menatap surat per-1 dalam alquran yang mempunyai 7 ayat. Dalam numerology 1 adalah yang yang memimpin/mendahului… dan tujuh adalah nombor petala/alam/ milik tuhan atau yang perlu diikuti… 1 dan 7 membawa kepada 17. Sebagaimana surah ini wajib dibaca sebanyak 17x sehari disetiap rakaat solat wajib….
atau
Contoh lainnya adalah; perkataan-perkataan yang memiliki maksud yang berlawanan di bawah ini ditemui dalam al-Quran pada JUMLAH YANG SAMA.
AL-HAYAH (HIDUP)
145X
MAWT (MATI)
AN NAF’ (MANFAAT)
50X
AL MADHARRAH (MUDARAT)
AL HAR (PANAS)
4X
AL BARD (DINGIN)
AS SHALIHAT (KEBAJIKAN)
167X
AS SAYYI’AT (KEBURUKAN)
AL THUMA’NINAH (KETENANGAN)
13X
AL DHIQ (KESEMPITAN)
AR RAHBAH (CEMAS)
8X
AL RAGHBAH (HARAP)
AL KUFR (KEKUFURAN)
17X
AL IMAN (KEIMANAN)
Jumlah yang seimbang di atas menggambarkan suatu kerangka kekunci metamatik yang begitu unik. Ia juga BUKTI bahawa Al-Quran bukanlah dogengan Rasulullah SAW seperti yang dituduh oleh kaum Quraisy pada masa hayat baginda. Banyak lagi contoh yang lain. Semuanya ini akan membukakan JENDELA PEMAHAMAN bahawa Al-Quran juga memiliki ILMU METAMATIKA yang tinggi. Rahsia di sebalik Nombor di dalam ISLAM ternyata mampu memberi MAKNA dalam pengibadatan sekiranya dihayati dan difahami. Contohnya, apabila kita menghitung ruas tulang jari-jari tangan dan kaki kita maka masing-masing memiliki 19 ruas tulang. Kita memiliki dua tangan dan dua kaki, jumlah ruas tulang tersebut adalah 19 x 4 = 76. Adapun surat ke-76 di dalam Al-Quran adalah Surah Al Insan yang bererti manusia. Adakah ini kebetulan atau “BERADA DALAM UKURAN-NYA”??.

Maka ternyata dan pasti… saya cukup percaya tidak ada satupun yang dijadikan tuhan sebagai kebetulan tanpa sebab hatta sebesar zarah atau sebiji nombor sekali pun kerana ciptaan tuhan itu maha sempurna.

Bila anda membaca penyataan panjang lebar diatas… apakah tanggapan anda pada numerology…
Tak boleh percaya?
Haram?
Boleh dijadikan sekadar panduan dan perancangan ?
Memang boleh percaya?

Adakah numerology itu…
Memang satu cabang ilmu yang boleh dituntut macam matematik…. BM… BI…. Yang membawa manfaat dalam kehidupan.
Atau ia dalah satu ilmu yang ciptaan tiada asas… (macam tilik menilik yang tak ada asas) contoh… kalau wanita mengandung tapi masih Nampak pinggang (lekuk pinggang) tanda anak lelaki… tapi tak tau kenapa…
Atau ia adalah memang satu cabang ilmu berdasarkan satu kajian yang empiric… atau hampir empiric (membawa kepada satu pembuktian). Contoh kalau kita dapat detect kehadiran metana disesuatu kawasan akan membawa hampir 70% kepada penemuan petroleum. Atau kehadiran meta air panas bermakna kita berada dalam kawasan lingkaran gunung berapi/ terdapat magma yang aktif.

Dimana kedudukan anda…

Dalam ilmu numerology anda akan diterangkan dari mana tafsiran 1 hingga 9 itu datang… dan apa makna kombinasi nombor-nombor….

Walau dimana jua kedudukan anda atau saya… saya tidak pernah ambil peduli.. kerana semakin difikir rasanya semakin tak membawa jawapan… (macam kita fikir nyamuk yang hinggap pada khinzir dan kemudian hinggap pada kita yang telah berwuduk… batal tak air sembahyangnya?). tapi pernah tak anda perasan dalam kehidupan anda anda sentiasa dilingkungi atau didekati dengan satu atau dua nombor yang sama. Contohnya seperti mama saya yang sering didampingi nom 11, atau saya sendiri yang selalu terserempak dalam liku hidup dengan nombor 3 dan 6.

Justeru walau di anugerahkan dengan sedikit kepandaian mengira kaedah numerology ini mengikut tarikh-tarikh dalam kehidupan,  saya suka untuk kita semua bergantung kepada usaha serta doa tanpa berfikir sangat tentang numerologi kerana pasti kita cukup kurang dengan pemahaman ilmu ini… (walau kekadang selalu jugak terfikir)

sekian...

Wednesday, January 18, 2012

27 PERSATUAN GURU BANTAH PTD; Reaksi saya?


Isu yang panas dikalangan PTD dan guru sekarang bila dipaparkan di berita harian tentang 27 kesatuan guru membantah penempatan PTD di Kementerian  Pelajaran. Isu antara guru dgn PTD sememangnya telah lama berkudis dan mungkin akan terus berkayap jika guru-guru terus membantah… 

Agak menghairankan bila dipaparkan bahawa hanya guru tahu mentadbir sistem pendidikan. Mungkin guru-guru tidak pernah membuat penyelidikan atau analisis di kementerian-kementerian yang agak serupa dengan kementerian pelajaran yang menguruskan monopoli satu skim iaitu DG (guru-guru).

Contoh mudah adalah kementerian Pertahanan yang mengawalurus pertahanan negara. Adakah bermakna PTD yang mentadbir pertahanan negara??? Tidak! Guru-guru perlu faham limitasi pentadbiran PTD di Kementerian pertahanan adalah mempastikan keperluan ATM terlaksana. PTD membantu kerja-kerja tadbir ATM supaya Angkatan Tentera kita dapat lebih fokus kepada pertahanan negara (seperti mana guru perlu fokus dalam mendidik). PTD melaksanakan tugas mengikut ciri-ciri yang dikehendaki oleh ATM. PTD tidak sedikit pun mengganggu hak ATM dalam urusan pribadi skim seperti kenaikan pangkat atau dasar-dasar ATM yang hanya ATM sendiri tahu dan mahu mengikut misi dan visi ATM. Kehadiran PTD melalui kementerian pertahanan adalah menyokong usaha-usaha ATM dalam permodenisasi Angkatan Tentera Malaysia. Dalam hal ehwal pentadbiran yang kritikal seperti perolehan-perolehan strategic pertahanan (kapal selam dll), kehadiran pegawai ATM dan PTD yang bekerja bersama diperlukan. Kerana semua kerja dan dokumentasi dilakukan oleh PTD dan kehadiran pegawai ATM melengkapan kehendak ATM dalam perolehan strategic. Kehadiran PTD tidak pernah menyekat urusan pentadbiran sendiri oleh ATM malah lebih memudahkan lagi supaya kehendak ATM dan Kehendak nasional dapat diselaraskan dengan baik. Perjawatan ATM tetap diisi oleh ATM dan terus dikembangkan selaras dengan perkembangan penduduk negara. Panglima angkatan tentera, 3 panglima laut, darat, udara dan semua perjawatan dibawahnya tidak pernah sedikit diganggu gugat.
Secara umumnya PTD di semua kementerian yang mentadbir skim lain berfungsi melakukan kerja-kerja berikut: pentadbiran awam , pengurusan kewangan, perolehan kerajaan, pembangunan, pengurusan sumber manusia (tanpa melibatkan diri dalam kenaikan pangkat skim), dan lain-lain pentadbiran umum. PTD tidk akan melaksanakan tugas yang telah pun diserah kepada guru untuk mentadbir guru sendiri. Sekalipun ada kehadiran PTD ia hanya akan duduk disamping guru dan meudahkan urusan pentadbiran guru.

Tidak pula PTD menjadi ketua-ketua kem pertahanan, tidak pula PTD menjadi ketua-ketua balai polis/bomba/JPAM setiap daerah…  malah tidak ada pun kehadiran PTD di Balai-balai (jika boleh diibaratkan balai polis/bomba daerah seperti Pejabat Pendidikan Daerah).

Selaku seorang pegawai kerajaan yang masih muda dan mentah… persatuan guru-guru telah memaparkan kehairanan yang mendalam kepada saya apakah misi guru-guru ini mendidik anak bangsa atau mahu mentadbir. Juga lebih menghairankan bila persatuan guru-guru terus mengecam PTD yang selama ini tidak memberi respond dan hanya mengambil tindakan berdiam diri.

Menghairankan apa yang ditakuti sebenarnya oleh persatuan guru-guru ini kepada PTD? Adakah PTD itu sangat digeruni?? Adakah benar suara-suara pemimpin 27 persatuan guru-guru ini benar-benar mendalami dan mewakili suara guru atau sekadar suara pemimpin itu sendiri???
Kerana walau apapun tindakan pemimpin guru-guru ini yang memosong tanggapan murni saya terhadap guru, saya tetap percaya dan mahu percaya bahawa guru-guru yang ditadbir oleh pemimpin-pemimpin ini sebenarnya adalah berjiwa murni dalam berkorban  untuk terus mendidik anak bangsa walau terpaksa bekerja 9 jam sehari . Dan itu sebenarnya GURU dalam pemikiran saya.

Tuesday, January 17, 2012

SAMAADA PEMBELAJARAN TADIKA DIUBAH ATAU SISTEM PENGAMBILAN PELAJAR TAHUN 1 DIUBAH....

Kanak-kanak dibandar memang lebih bernasib baik dari diluar bandar....
walaubagaimanapun usaha kerajaan cuba merapatkan jurang pendidikan mereka namun ia masih sukar dibendung...
kewujudakan tadika-tadika swasta di bandar ibarat cendawan tumbuh. malah ia menawarkan mutu pembelajaran yang jauh lebih baik. seawal kanak-kanak berumur 3 tahun lagi... tadika ini sudah mula memberi perkhidmatan pembelajaran... bukan separuh hari seperti  diluar bandar, tetapiu seharian sebagaimana waktu bekerja ibu bapa itu sendiri. dari jam 8 pagi hingga 5 petang. 

walaupun silivers yang diajar tidak berat dan membebankan... lebih kepada membangunkan kemahiran dan daya kreativiti kanak-kanak... namun ia berjaya mematangkan kanak-kanak dalam usia yang muda. seawal 4 tahun... pergerakan otot motor telah sangat baik sehingga kanak-kanak ini mampu menghasilka lukisan indah seperti pelajar tahun 1. ramai antara mereka telah boleh membaca dan membuat pengiraan mudah. ramai anatara mereka telah menguasi bahasa melayui dan inggeris. 

maka ramai juga antara mereka yang dihantar bersekolah tahun pertama di sekolah private/antarabangsa yang menyediakan kemudahan berdasarkan tahap pencapaian kanak-kanak (lompat kelas...) berbanding sekolah dibawah kementerian pelajaran yang dianggap mengulang pembelajaran semasa ditadika...

berapa ramai ibubapa di bandar-bandar yang menerima rungutan dari anak-anak mengenai kebosanan belajaran dan dan buat kerja rumah kerana mengulang ilmu yang sama... itu yang terjadi kepada anak-anak rakan-rakan saya di bandar. malah hampir kesemuanya menyarankan supaya anak saya tidak dihanatr ke tadika terlalu awal. bagi mengelakkan kebosanan ilmu.... 

Persoalannya adakah sistem pengambilan dan sukatan pelajaran sekolah-sekolah malaysia yang sudah tidak relevan atau sukatan tadika yang perlu diubah supaya tidak terlalu advance.

perlu diingatkan ...
fenomena ini hanya wujud di bandar-bandar sahaja.....
kadang-kadang bandar-bandar kecil
jarang-jarang di luar bandar dan pedalaman

Munfgkin tadika-tadika di bandar-bandar tidak perlu terlalu memfokuskan kepada kemahiran 3M yang telah pun menjadi fokus kementerian pelajaran bagi tahun 1,2,3. 
mungkin tadika dibandar boleh menawarkan peluang apa yang terdapat di luar bandar tetapi tidak terdapat di bandar. 

kerana tidak dinafikan kanak-kanak diluar bandar lebih aktif, kreatif dengan kemahiran hidup lebih tinggi. mana tidaknya kalau umur 3 tahun  dah boleh panjat pokok setinggi 2 meter. berbading kanak-kanak bandar yang mengalami masalah obesiti akibat abses pada teknologi seperti TV dan komputer. mampu menyelesaikan masalah hidup yang ringkas dan berdikari berbanding disediakan sepenuhnya oleh pembantu rumah ataupun pembantu / cikgu tadika.... mengenali lebih banyak jenis pokok, haiwan daripada mengenali lebih banyak nombor dan huruf....

Saya...
yang mana satu lebih baik????

PENEROKAAN MARIKH: SAMBIL MENYELAM MINUM AIR


Setelah menonton sebuah dokumentari berkenaan penerokaan marikh dan betapa kuasa barat begitu komited dalam pelaburan itu maka suami saya membuat kesimpulan batapa kuasa barat mahu musnahkan bumi sehingga mencari planet lain untuk didiami…

Namun pemikiran saya lain pula….

Marikh planet mati….
Lebih baik cari sisa kehidupan dibulan dari marikh….

Persoalannya kenapa lebih tinggi usaha penerokaan maroikh berbanding bulan dan planet atau gugusan bintang lain yang berhampiran dengan bumi??

Setelah menambah meneliti ilmu yang diberikan oleh dokumentari tersebut maka kesimpulan saya satu…

Boleh buat duit di marikh….?
Tercengang suami saya…?
Dalam dokumentari batrat tersebut penekanan yang diberikan adalah mencari sisa kehidupan yang pernah wujud di planet tersebut…
Tersiratnya… mencari petroleum di planet tersebut…
Ha ha.. ada betulkah????

kita ulang balik cerita-cerita study zaman dulu dulu…
kan kita tahu… petroleum terhasil daripada pereputan sisa hidup jutaan tahun dahulu…. Mungkin waktu tu zaman dino agaknya… yang telah mendap jauh kedalam perutbumi. Anata tanda-tanda kehadoiran petroleum adalah kehadiran gas metana. Upgrade sikit boleh jadi gas asli. Menjadi gas asli juga memerlukan masa yang panjang tetapi tidak lah sepanjang masa menghasilkan petroleum. Metana adalah gas yang terhasil akibat aktivi pereputan sisa hidup….

Jika para saintis telah menjumpai gas metana di marikh (memang dah jumpa pun ….) maka tidak mustahil sedikit masa lagi penemuan petroleum pula (atau mungkin dah jumpa tapi dah tiwar-warkan). Penemuan petroleum di marikh adalah sangat kritikal kepada dunia barat kerana kuasa barat bukan pennghasil atau penjana petroleum . tapi merupakan kuasa yang paling banyak menghabiskan petroleum yang dikorek oleh Negara-negara yang diberi rezeki oleh Tuhan.

Dan memandangkan data kandungan petroleum dunia adalah semakin menyusut dan akan berada diparas kritikal pada 20 tahun akan datang jika penggunaan petroleum tidak dikurangkan secara drastic… maka kuasa barat tidak boleh lagi bermegah dengan teknologi yang sering ditakut-takutkan kepada Negara membangun mahupun dunia ketiga….

Kesimpulannya….

Sambil menyelam minum air…
Sambil mencari ilmu menmbah harta juga…

Melawan amukan alam dengan sedekah??


SEtelah mengkhatamkan diri dengan sebuah buku tentang sedekah…. Ada satu persoalan yang suka saya fikir bersama. Saya petik satu hadith yang kurang lengkap kandungannya akibat ingatan manusia saya yang tersangat lah lemah… namun ia berbunyi begini.

Ada satu ketika seorang sahabat bertanya yang apakah yang paling kuat dimuka bumi… (lebih kurang lah… saya pun dah kurang ingat), lalu jawab Rasullah:
Gunung yang memasak langit
Apa yang lebih kuat?
besi dalam perut bumi… (kerana besi-besi ini menjadi pembelah perut bumi, gerudi petroleum, memasak besi membina bangunan dll)
Apa yang lagi kuat?
Air yang mengalir (saintifknya air boloeh memotong besi)
Apa yang lebih kuat?
Angin yang bertiup (angin boleh membelah air)
Apa lagi yang lebih kuat?
Amal anak adam yang bersedekah…. (yang ini saya tak boleh fikir secara saintifik)

Apa yang menarik dari cerita di atas???
Secara zahirnya betapa Allah menyanjung tinggi orang yang bersedekah sehingga kekuatan amalnya di analogikan lebih tinggi dari dari segala yang ada diperut bumi….

Namun bila difikir secara lurus dan sedikit tersirat…..
Adakah amal sedekah itu sangat kuat sehingga Bumi ini mampu diselamatkan dengan amal anak adam yang bersedekah…
Atau bahasa yang lebih mudah
Amal sedekah mampu menandingi kekuatan bumi yang semakin mengamuk saban hari….?
Adakah sudah kurang pahala sedekah sehingga menyebabkan banyak amukan bumi yang memakan anak adam itu sendiri…..?

Benarnya amal sedekah anak adam itu lebih kuat dari segala-galanya maka manusia yang jiwanya ikhlas bersedekah akan terselamat dari keganasan semulajadi.

Jika dilihat antara 2 dari 4 imbalan atau balasan bersedekah adalah panjang umurnya… murah rezekinya…

Seringkali kita lihat apabila berlakunya bencana semulajadi ada saja yang terselamat sama ada nyawa mahupun hartabenda… seolah-olah tidak ada apa berlaku sedang alam sekelilingnya bagai padang jarak padang tekukur…
Kata hati saya…
mungkin ini orang yang tidak pernah mengambil hak orang lain sehingga alam sendiri tidak mahu mengambil haknya… sedangkan dia lagi berkongsi haknya dengan orang lain….

Thursday, January 12, 2012

Sedekah Dikala Susah


(hadith Albukhary) sahabat Rasullah SAW pernah bertanya sedekah apakah yang paling afdal?

Jawab Rasullah dengan menyenaraikan 4 kriteria berikut:

1. dalam keadaan kedekut atau loba
2. dalam keadaan sangat ingin menadi kaya (belum pun kaya lagi...)
3. dalam takut miskin (kesempitan hidup menyebabkan takut akan meyebabkan lebih miskin)
4. tidak dalam keadaan sudang menjelang kematian (sakit, sudah tua dll).

Sedekah disisi Allah adalah paling afdal ketika hambanya susah tetapi masih cuba menyenangi orang lain, ketika hambanya sedang mengumpul harta namun masih ingat pada yang tidak bernasib baik.... dalam keadaan masih sihat dan ingat akan kematian yang akan menjemput...

Tuesday, January 10, 2012

Akhirnya saya tutup buku....

Akhirnya saya tutup buku 2011 saya pada 6 jan yang lepas. menunggu sehingga 14 Jan dengan debaran... semoga tiada query dari AG. rasanya dalam 4 tahun saya saya buat perolehan kerajaan, tahun lepas paling mencabar. hingga di saat akhir masih ada masalah. hampir AP58 juga. ibarat buat sampah analoginya. saya cukup berdoa semoga disimpangkan. apatah lagi AP59... surcaj. dua tahun lepas saya pernah mengendalikan satu kes pembelian yang jabatan saya tersalah bayar, hasilnya surat peguam yang sampai... bayaran dah dibuat... duit dah habis. tapi yang sepatutnya dibayar tak menerima bayaran. yang tak sepatutnya dibayar diamkan sahaja. banyak juga amaunnya. hampir 250k. tak cukup gaji nak bayar...

cuma nasib baik. bila dah jadi cerita peguam, forward kes pada jab peguam kementerian. lepas tu yang saya tahu cerita... kes tersebut tidak disabit dengan jabatan saya ianya adalah dokumentasi yang silap dari pihak kontraktor (yang tak sepatutnya dibayar) dan peminjam kontrak (yang sepatutnya dibayar). jadi tuntutan tersebut perlu terus dari pejabat peminjam ke kontraktor tanpa melibatkan agensi saya. Nasib jabatan saya memang baik.... orang ketiga tak punya kontrak yang kuat untuk sue...

Tahun lepas... bermacam ragam kontraktor yang tak pernah saya jumpa selama ini saya jumpa. sehingga penutupan akaun pun barang perolehan saya masih shipping dan ada yang masih sangkut di di port. Hendak dijadikan cerita 3 hari terakhir penutupan akaun saya jatuh sakit. dua hari tak ke pejabat. tapi talifon saya masih bekerja. berputar ligat kepala saya ... nak guna cara apa lagi untuk membolehkan saya bayar tapi barangnya belum nampak batang hidung. ikut kaki saya terasa nak ke KLIA nak pergi tanya kastam kenapa query barang saya lama sangat.

Bila sampai saat akhir... dan menggunakan kuasa budi bicara kepada kontraktor... dasar kepercayaan jadi teras. dua kes saya pada saat akhir.... satu saya masih gagah untuk teruskan pembayaran satu lagi saya batalkan. keduanya mempunyai cerita yang berlainan.

yang pertama memang dari 4 bulan terakhir lagi, kontraktor dah menemui saya dengan masalah. jadi kami memang tahu dia ada masalah. masalah nya memang kami selesaikan bersama kerana ia membabitkan pihak ketiga. masalah akhirnya selesai di akhir tahun dan segala-galanya menjadi di saat akhir. atas dasar inilah... kontrak syarikat tersebut dipertahankan hingga di saat akhir sehingga terpaksa dibuat kelulusan khas untuk bayaran saat akhir kerana yakin bahawa syarikat tersebut dapat menyempurnakan obligasinya (nasib baik syarikat tu memang betul dapat tamatkan kerja... kalau takk... mesti sekarang tengah buat paper menjawab)

berbanding satu lagi syarikat yang tidak pernah langsung hubungi saya dan setiap kali saya hubunginya... perkataan yang diterima segalanya berjalan lancar tidak ada masalah... sedangkan pihak jabatan telah terima aduan mengenai masalah syarikat tersebut... hinggalah ke saat akhir apabila kontrak masih belum diselesaikan baru mengaku sebenarnya wujudnya masalah atas kelewatan tersebut. akhirnya kepuutusan dibuat untuk menggugurkan dan membatalkan kontrak tersebut dan menyebabkan kerugian kepada syarikat.

Nak batalkan kontrak saya memang tak sampai hati. ia jalan terakhir... kesian dengan rezeki orang. rugi orang... tapi risiko tak boleh ditanggung...saya lembut hati sangat... kalau ikut bos saya dah lama dan dah banyak kes dia nak batalkan dah... kalau tak... tak adalah saya nak kelam kabut last minute macam sekarang. moral of the story... lain kali ikut cakap boss, jangan ikut cakap kontraktor...

kata boss saya... saya ni baik sangat. jadi pegawai perolehan mesti garang. tak bagi muka... baru kontrak berjalan lancar... jawab hati saya...saya kesianlah bila orang yang sebaya dengan abah saya datang merayu-merayu jangan batalkan kontrak... orang melayu kita bukannya kaya...
________________________________________________________________

berita baik untuk saya... kerana peruntukan akaun dibawah pengurusan saya tidak disuntik tahun ini (tiada bajet) disebabkan peralihan MBS (modified budgeting syatem) ke OBB (outcome based budgeting) maka kerja saya pun hampir hilang 60%. maka tercapailah cita-cita saya untuk menukar portfolio baru disamping mengekalkan pengurusan kewangan 40%. lagi 60% peratus makcik dah buat pentadbiran sekarang. kita layan kerenah orang pulak. dah penat layan prosedur arahan perbendaharaan, AP 58, AP59, denda lewat bayar...audit query, dan amaran-amaran surcaj kalau buat silap.....

maka bermula dari sini kuranglah saya diburu bos dek kerana post yang tidak dipandang oleh pegawai atasan tapi diburu rakan sejawatan dan bawahan bak pegawai kebajikan masyarakat adanya... (sambil memandang kalkulator yang menjadi bestfriend dulu). tak banyak juga bezanya... kerana dari dulu juga saya yang buat kerja-kerja pentadbiran akibat kekosongan pegawai pebtadbiran yang tidak terisi... cuma tak komited... kerana beban kerja sedia ada.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima Kasih