My photo
Menulis adalah minat saya. Semoga saya terus dikurniakan ilham untuk berbicara melalui pena.

Thursday, June 27, 2013

Teh O Ais Limau Sebungkus...




Rutin bekerja saya berlaku seperti biasa hari ini. Tengahari, sebelum saya ambil anak di tadika utk hantar ke rumah Pengasuhnya… saya singgah ke kafe tapau nasi untuk makan tengahari beserta teh o ais limau penghilang dahaga hari itu…sampai sahaja di Rumah pengasuh, terus saya melangkah buat pitt stop sekejap melihat anak bujang saya yang akan berumur 1 tahun minggu depan belum tidur (tengahari) dan sedang memandang saya. Hampir setengah jam melayan anak-anak disana lantas saya mengundur diri. Saya singgah lagi ke kafe lagi pesan teh o ais bungkus kerana teh o ais sebelumnya telah dikebas oleh anak dara saya… kemudian baru saya masuk ke pejabat.

Sampai sahaja terus saya buka  bungkusan air… terus disedut.. panas hari ini memang sejuk tekak minum teh o ais limau. Dari dalam kereta tadi dah terbayang rasa limau masam manis. Sejurus diminum… pahit… emmm akak tu lupa nak letak gula agaknya. Tak apalah… bukan rezeki saya agaknya nak merasa nikmat air yang sedap tekak. Tapi saya sedut jugak… hampir separuh plastic. Pahit pun saya telan jugak. Rugi… air dah dibeli. Kemudian saya keluar dari pejabat ke beberapa destinasi pegawai sekitar untuk urusan kerja.

Lebih kurang 40 minit kemudian baru saya masuk semula ke konti pejabat saya. Saya lihat ada the o ais limau tak berbuka dan berusik atas meja. Kata staff saya…
“ada orang hantar teh tu… dia kata tadi dia lupa masukkan gula”
Haaa… terkedu sekejap saya… hanya sebungkus teh yang nilainya lebih kurang seringgit sanggup dia buat semula dan hantar terus ke pintu konti saya.

Bagi saya walaupun saya tidaklah mengenali dekat dia… tapi itu perbandingan orang yang beriman. Sama ada ia adalah persoalan halal haram mahupun soal dihimpit rasa bersalah, jelasnya hatinya didorongi sifat yang betul dan terpuji sehingga sanggup “memulangkan” teh o ais yang tak seberapa nilainya…

Dalam hati saya pulak… saya dah sedut dah teh sebelum tu… saya nak pulangkan ke??? Esok saya akan ke sana lagi… sekurangnya mengucapkan terima kasih dan mohon dihalalkan teh o limau pahit yang saya dah minum tu….

Hari itu merasa jugak saya Teh o ais limau yang enak….

##orang yang beriman tak pernah tergugat mengambil harta bukan miliknya sekalipun sebesar zarah, berbanding orang yang lemah iman nya… ia akan hilang rasa gentarnya (takut kepada Allah)###

Ya Allah, Jadikanlah kami insan-insan yang beriman, yang takut akan kesalahan yang dimurkai Mu.
Amin…

Wednesday, June 26, 2013

Adik Kakak 13: what pictures say about us??

The Month of Jun picture shots



@ the home play area
minum susu pun nak sama-sama sambil layan movie princess...
adik nampak sangat boo layan citer princess/ i'm boy ok.

Nearby Playground. Adik now can enjoy the 'horse' ride... ha ha... big boy already.


In the Car... kakak still don't want to sit by herself at the back. Both of them were "kembar lain tahun"... see - adik was brushing his teeth in the car....???

@ home playing area...
adik masuk sendiri dalam box yang penuh dengan kakak's block....

Picture taken yesterday... minum susu layan citer ice aged... yang ini adik tengok dengan asyiknya....





Monday, June 24, 2013

Semut pun tahu Berdoa....




Berjerebu sekarang…
Udara pun berbau asap
Pening kepala…
Orang smoking kat sebelah pun saya dah lemas bagai…. Tapi boleh lari…
Kalau dah berjerebu macam ni nak lari ke mana…

Jerebu ini menunjukkan kepada kita Win-Lose situation usually practice among business person.
They don’t care about others…
The most important they generate their income…

Haiyaa…
Cakap pun tak guna…
Dah berselubung satu Malaysia…

Ia mengingatkan saya kepada bencana tuhan yang murka kepada yang kufur tapi ditimpakan pada semua…

Banjir kepada kaum Nabi Nuh A.S. adakah Nabi Nuh tidak mengharunginya… insan soleh dan tidak bersalah pun terpaksa mengharungi banjir walaupun diselamatkan oleh Allah yang berkuasa. Lebih terseksa batin tatkala Nabi Nuh yang kuat imannya itu melihat ahli keluarganya terumbang ambing dalam ombak ganas. Terlintas dikepala saya seperti Tsunami.

Sekadar satu contoh yang peringatan Allah itu datang kepada semua… tak kira yang soleh/ah mahupun yang kufur. Bagi kita yang sedang melalui musibah ini ingatan pada hati dan nurani yang segalanya hanya tertakluk kepada kekuasaan yang Maha Berkuasa. Kita mengharapkan hujan Turun… dan hujan itu diciptakan dan diturunkan atas kehendak Allah… sekalipun manusia zaman teknologi canggih ini sudah bleh mencipta awan klon… namun jika angin diperintahkan meniup awan ciptaan tersebut… maka tidak turun juga hujan dibuni yang hendak dihujankan….

Suasana berasap seperti ini akan terus mengikatkan kita pada surah Al-Dukhan.

#10#  Oleh itu tunggulah (wahai Muhammad) semasa langit membawa asap kemarau yang jelas nyata (yang menyebabkan kebuluran yang dahsyat)
#11#   Yang akan menimpa seluruh keadaan manusia (yang kafir itu, sehingga mereka akan berkata: “Ini adalah azab yang sungguh menyakitkan”.
#12# (Pada saat itu mereka akan merayu dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Hapuskanlah azab ini dari kami, sesungguhnya kami akan beriman!”.
#13#  Bagaimana mereka dapat beringat (menyempurnakan janji mereka hendak beriman itu)? Pada hal mereka telah pun didatangi seorang Rasul yang memberi keterangan-keterangan (yang cukup untuk mereka beriman)!
#14#  Sekalipun demikian, mereka juga berpaling ingkar daripada menerima keterangannya sambil berkata (sesama sendiri): “Dia seorang yang diajar (oleh bangsa asing), dia juga seorang yang gila!”
#15#  Sesungguhnya (kalaulah) kami hapuskan azab itu barang sedikitpun, sudah tentu kamu akan kembali (kufur ingkar).
# 16#  (Ingatlah! Kalau kamu ulangi keingkaran kamu, kamu akan dibinasakan) semasa Kami timpakan (kamu dengan) paluan yang besar (dari pihak lawan kamu); sesungguhnya Kami tetap akan menyeksa (dengan azab yang seberat-beratnya)

Juga mengungatkan saya bagaimana Semut yang memohon hujan pada zaman Nabi Sulaiman dan Allah memakbulkan doa semut tersebut….

kalau semut pun tahu berdoa dan merujuk kepada Pencipta... apatah lagi makhluk yang dikurniakan akal...
Semoga Kau menurunkan hujan yang melata, menyegarkan tubuh, menyuburkan tanaman, bermanfaat dan tidak membahayakan di Bumi tanah tumpah ini dan tidak ditunda-tunda lagi…
Amin….

#########
pada hari ini (nisfu Sya'ban), saya diijabkabulkan dengan suami tersayang selepas solat asar.....
jadi...
happy annivasary 

Thursday, June 20, 2013

Anak Ayah Bertuah....



Semenjak kakinya dah kuat.... lasak betul...
dah jadi gang dengan kakak untuk aktiviti playground dalam rumah....
maka bergandalah tahap kesepahan dalam rumah..
suka tepuk tangan.... main kucak, cak cak peng,
tapi aktiviti paling digemari adalah panjat memanjat... naik turun anak tangga....
setakat ni belum berlaku accient lagi...
pernah kerabat tangga sampai anak tangga ke lima....
sejak hari tu dah pasang pagar...
jadi sekarang dia naik turun tangga yang ada dua anak sahaja pembahagi main hall dan hall tengah...

tak sabar nak tunggu awak jalanlah.....
boleh main aci ligan pulak...



aktiviti "bermain dengan air"

Dah jadi Avatar....

Muka tak bersalah...

Anak Ayah......






Tuesday, June 18, 2013

The 99






Peringatan untuk Diri Sendiri 

Asma Allah / Asma al-Husna

1. Ar-Rahmaan: ( الرحمن ) Maha Pengasih, iaitu pemberi kenikmatan yang agung-agung dan pengasih di dunia.
2. Ar-Rahim: ( الرحيم ) Maha Penyayang, iaitu pemberi kenikmatan yang di luar jangkaan dan penyayang di akhirat.
3. Al-Malik: ( الملك ) Maha Merajai/ Menguasai /Pemerintah, iaitu mengatur kerajaanNya sesuai dengan kehendakNya sendiri.
4. Al-Quddus: ( القدوس ) Maha Suci, iaitu tersuci dan bersih dari segala cela dan kekurangan.
5. As-Salaam: ( السلام ) Maha Penyelamat, iaitu pemberi keselamatan dan kesejahteraan kepada seluruh makhlukNya.
6. Al-Mu’min: ( المؤمن ) Maha Pengaman / Pemelihara keamanan, iaitu siapa yang bersalah dan makhlukNya itu benar-benar akan diberi seksa, sedang kepada yang taat akan benar-benar dipenuhi janjiNya dengan pahala yang baik.
7. Al-Muhaimin: ( المحيمن ) Maha Pelindung/Penjaga / Maha Pengawal serta Pengawas, iaitu memerintah dan melindungi segala sesuatu.
8. Al-’Aziiz: ( العزيز ) Maha Mulia / Maha Berkuasa, iaitu kuasaNya mampu untuk berbuat sekehendakNya
9. Al-Jabbaar: ( الجبار ) Maha Perkasa / Maha Kuat / Yang Menundukkan Segalanya, iaitu mencukupi segala keperluan, melangsungkan segala perintahNya serta memperbaiki keadaan seluruh hambaNya.
10. Al-Mutakabbir: ( المتكبر ) Maha Megah / Maha Pelengkap Kebesaran. iaitu yang melengkapi segala kebesaranNya, menyendiri dengan sifat keagungan dan kemegahanNya.
11. Al-Khaaliq: ( الخالق ) Maha Pencipta, iaitu mengadakan seluruh makhluk tanpa asal, juga yang menakdirkan adanya semua itu.
12. Al-Baari’: ( البارئ ) Maha Pembuat / Maha Perancang / Maha Menjadikan, iaitu mengadakan sesuatu yang bernyawa yang ada asal mulanya.
13. Al-Mushawwir: ( المصور ) Maha Pembentuk / Maha Menjadikan Rupa Bentuk, memberikan gambaran atau bentuk pada sesuatu yang berbeza dengan lainnya. (Al-Khaaliq adalah mengadakan sesuatu yang belum ada asal mulanya atau yang menakdirkan adanya itu. Al-Baari’ ialah mengeluarkannya dari yang sudah ada asalnya, manakala Al-Mushawwir ialah yang memberinya bentuk yang sesuai dengan keadaan dan keperluannya).
14. Al-Ghaffaar: ( الغفار ) Maha Pengampun, banyak pemberian maafNya dan menutupi dosa-dosa dan kesalahan.
15. Al-Qahhaar: ( القهار ) Maha Pemaksa, menggenggam segala sesuatu dalam kekuasaanNya serta memaksa segala makhluk menurut kehendakNya.
16. Al-Wahhaab: ( الوهاب ) Maha Pemberi / Maha Menganugerah, iaitu memberi banyak kenikmatan dan selalu memberi kurnia.
17. Ar-Razzaaq: ( الرزاق ) Maha Pengrezeki / Maha Pemberi Rezeki, iaitu memberi berbagai rezeki serta membuat juga sebab-sebab diperolehnya.
18. Al-Fattaah: ( الفتاح ) Maha Membukakan / Maha Pembuka , iaitu membuka gedung penyimpanan rahmatNya untuk seluruh hambaNya.
19. Al-’Aliim: ( العليم ) Maha Mengetahui, iaitu mengetahui segala yang maujud dan tidak ada satu benda pun yang tertutup oleh penglihatanNya.
20. Al-Qaabidh: ( القابض ) Maha Pencabut / Maha Penyempit Hidup / Maha Pengekang, iaitu mengambil nyawa atau menyempitkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki olehNya.
21. Al-Baasith: ( الباسط ) Maha Meluaskan / Maha Pelapang Hidup / Maha Melimpah Nikmat, iaitu memudahkan terkumpulnya rezeki bagi siapa yang diinginkan olehNya.
22. AI-Khaafidh: ( الخافض ) Maha Menjatuhkan / Maha Menghinakan / Maha Perendah / Pengurang, iaitu terhadap orang yang selayaknya dijatuhkan akibat kelakuannya sendiri dengan memberinya kehinaan, kerendahan dan seksaan.
23. Ar-Raafi’: ( الرافع ) Maha Mengangkat / Maha Peninggi, iaitu terhadap orang yang selayaknya diangkat kedudukannya kerana usahanya yang giat, iaitu termasuk golongan kaum yang bertaqwa.
24. Al-Mu’iz: ( المعز ) Maha Menghormati / Memuliakan / Maha Pemberi Kemuliaan/Kemenangan, iaitu kepada orang yang berpegang teguh pada agamaNya dengan memberinya pentolongan dan kemenangan.
25. Al-Muzil: ( المذل ) Maha Menghina / Pemberi kehinaan, iaitu kepada musuh-musuhNya dan musuh ummat Islam seluruhnya.
26. As-Samii’: ( السميع ) Maha Mendengar.
27. Al-Bashiir: ( البصير ) Maha Melihat.
28. Al-Hakam: ( الحكم ) Maha Menghukum / Maha Mengadili, iaitu sebagai hakim yang menetapkan / memutuskan yang tidak seorang pun dapat menolak keputusanNya, juga tidak seorang pun yang berkuasa merintangi kelangsungan hukumNya itu.
29. Al-’Adl: ( العدل ) Maha Adil. Serta sangat sempurna dalam keadilanNya itu.
30. Al-Lathiif: ( اللطيف ) Maha Menghalusi / Maha Teliti / Maha Lembut serta Halus, iaitu mengetahui segala sesuatu yang samar-samar, pelik-pelik dan kecil-kecil.
31. Al-Khabiir: ( الخبير ) Maha Waspada/  Maha Mengetahui.
32. Al-Haliim: ( الحليم ) Maha Penyabar / Maha Penyantun / Maha Penghamba, iaitu yang tidak tergesa-gesa melakukan kemarahan dan tidak pula gelojoh memberikan siksaan.
33. Al-’Adzhiim: ( العظيم ) Maha Agung, iaitu mencapai puncak tertinggi dan di mercu keagungan kerana bersifat dengan segala macam sifat kebesaran dan kesempunnaan.
34. Al-Ghafuur: ( الغفور ) Maha Pengampun, banyak pengampunanNya kepada hamba-hambaNya.
35. Asy-Syakuur: ( الشكور ) Maha Pembalas / Maha Bersyukur, iaitu memberikan balasan yang banyak sekali atas amalan yang kecil.
36. Al-’Aliy: ( العلي ) Maha Tinggi Martabat-Nya / Maha Tinggi serta Mulia, iaitu mencapai tingkat yang setinggi-tingginya yang tidak mungkin digambarkan oleh akal fikiran sesiapa pun dan tidak dapat difahami oleh otak yang bagaimanapun pandainya.
37. Al-Kabiir: ( الكبير ) Maha Besar, yang kebesaranNya tidak dapat dicapai oleh pancaindera ataupun akal manusia.
38. Al-Hafidz: ( الحفيظ ) Maha Pemelihara Maha Pelindung / Maha Memelihara, iaitu menjaga segala sesuatu jangan sampai rosak dan goyah. Juga menjaga segala amal perbuatan hamba-hambaNya, sehingga tidak akan disia-siakan sedikit pun untuk memberikan balasanNya.
39. Al-Muqiit: ( المقيت ) Maha Pemberi kecukupan/ Maha Pemberi Keperluan , baik yang berupa makanan tubuh ataupun makanan rohani.
40. Al-Hasiib: ( الحسيب ) Maha Penjamin / Maha Mencukupi / Maha Penghitung, iaitu memberikan jaminan kecukupan kepada seluruh bamba-hambaNya pada hari Qiamat.
41. Al-Jaliil: ( الجليل ) Maha Luhur, iaitu yang memiliki sifat-sifat keluhuran kerana kesempurnaan sifat-sifatNya.
42. Al-Kariim: ( الكريم ) Maha Pemurah, iaitu mulia tanpa had dan memberi siapa pun tanpa diminta atau sebagai penggantian dan sesuatu pemberian.
43. Ar-Raqiib: ( الركيب ) Maha Peneliti / Maha Pengawas Maha Waspada, iaitu yang mengamat-amati gerak-geri segala sesuatu dan mengawasinya.
44. Al-Mujiib: ( المجيب ) Maha Mengabulkan, iaitu yang memenuhi permohonan siapa saja yang berdoa padaNya.
45. Al-Waasi’: ( الواسع ) Maha Luas Pemberian-Nya , iaitu kerahmatanNya merata kepada segala yang maujud dan luas pula ilmuNya terhadap segala sesuatu.
46. Al-Hakiim: ( الحكيم ) Maha Bijaksana, iaitu memiliki kebijaksanaan yang tertinggi kesempurnaan ilmuNya serta kerapiannya dalam membuat segala sesuatu.
47. Al-Waduud: ( الودود ) Maha Pencinta / Maha Menyayangi, iaitu yang menginginkan segala kebaikan untuk seluruh hambaNya dan juga berbuat baik pada mereka itu dalam segala hal dan keadaan.
48. Al-Majiid: ( المجيد ) Maha Mulia, iaitu yang mencapai tingkat teratas dalam hal kemuliaan dan keutamaan.
49. Al-Ba’ithu: ( الباعث ) Maha Membangkitkan, iaitu membangkitkan semangat dan kemahuan, juga membangkitkan para Rasul dan orang-orang yang telah mati dari kubur masing-masing nanti setelah tibanya hari Qiamat.
50. Asy-Syahiid: ( الشهيد ) Maha Menyaksikan / Maha Mengetahui keadaan semua makhluk.
51.  Al-Haq: ( الحق ) Maha Haq / Maha Benar yang kekal dan tidak akan berubah sedikit pun.
52. Al-Wakiil: ( الوكيل ) Maha Pentadbir / Maha Berserah / Maha Memelihara penyerahan, yakni memelihara semua urusan hamba-hambaNya dan apa-apa yang menjadi keperluan mereka itu.
53. Al-Qawiy: ( القوى ) Maha Kuat / Maha Memiliki Kekuatan , iaitu yang memiliki kekuasaan yang sesempurnanya.
54. Al-Matiin: ( المتين ) Maha Teguh / Maha Kukuh atau Perkasa / Maha Sempurna Kekuatan-Nya , iaitu memiliki keperkasaan yang sudah sampai di puncaknya.
55. Al-Waliy: ( الولى ) Maha Melindungi, iaitu melindungi serta mengaturkan semua kepentingan makhlukNya kerana kecintaanNya yang amat sangat dan pemberian pertolonganNya yang tidak terbatas pada keperluan mereka.
56. Al-Hamiid: ( الحميد ) Maha Terpuji, yang memang sudah selayaknya untuk memperoleh pujian dan sanjungan.
57. Al-Muhshii: ( المحصى ) Maha Menghitung  / Maha Penghitung, iaitu yang tiada satu pun tertutup dari pandanganNya dan semua amalan diperhitungkan sebagaimana wajarnya.
58. Al-Mubdi’: ( المبدئ ) Maha Memulai/Pemula / Maha Pencipta dari Asal, iaitu yang melahirkan sesuatu yang asalnya tidak ada dan belum maujud.
59. Al-Mu’iid: ( المعيد ) Maha Mengulangi / Maha Mengembalikan dan Memulihkan, iaitu menumbuhkan kembali setelah lenyapnya atau setelah rosaknya.
60. Al-Muhyii: ( المحي ) Maha Menghidupkan, iaitu memberikan daya kehidupan pada setiap sesuatu yang berhak hidup.
61. Al-Mumiit: ( المميت ) Maha Mematikan, iaitu mengambil kehidupan (roh) dari apa-apa yang hidup.
62. Al-Hay: ( الحي ) Maha Hidup, iaitu sentiasa kekal hidupNya itu.
63. Al-Qayyuum: ( القيوم ) Maha Berdiri Dengan Sendiri-Nya , iaitu baik ZatNya, SifatNya, Af’alNya. Juga membuat berdirinya apa-apa yang selain Dia. DenganNya pula berdirinya langit dan bumi ini.
64. Al-Waajid: ( الواجد ) Maha Penemu / Maha Menemukan, iaitu dapat menemukan apa saja yang diinginkan olehNya, maka tidak berkehendakkan pada suatu apa pun kerana sifat kayaNya yang secara mutlak.
65. Al-Maajid: ( الماجد ) Maha Mulia, (sama dengan no. 48 yang berbeda hanyalah tulisannya dalam bahasa Arab, Ejaan sebenarnya no. 48 Al-Majiid, sedang no. 65 A1-Maajid).
66. Al-Waahid: ( الواحد ) Maha Esa.
67. Al-Ahad: ( الأحد ) Maha Tunggal.
68. Ash-Shamad: ( الصمد ) Maha Diperlukan / Maha Diminta / Yang Menjadi Tumpuan, iaitu selalu menjadi tujuan dan harapan orang di waktu ada hajat keperluan.
69. Al-Qaadir: ( القادر ) Maha Berkuasa/ Maha Kuasa / Maha Berupaya
70. Al-Muqtadir: ( المقتدر ) Maha Menentukan.
71. Al-Muqaddim: ( المقدم ) Maha Mendahulukan / Maha Menyegera, iaitu mendahulukan sebahagian benda dari yang lainnya dalam mewujudnya, atau dalam kemuliaannya, selisih waktu atau tempatnya.
72. Al-Muakhkhir: ( المؤخر ) Maha Menangguhkan / Maha Mengakhirkan / Maha Membelakangkan / Maha Melambat-lambatkan., iaitu melewatkan sebahagian sesuatu dari yang lainnya.
73. Al-Awwal: ( الأول ) Maha Pemulaan  / Maha Pertama, iaitu terdahulu sekali dari semua yang maujud.
74. Al-Aakhir: ( الآخر ) Maha Penghabisan / Yang Akhir, iaitu kekal terus setelah habisnya segala sesuatu yang maujud.
75. Azh-Zhaahir: ( الظاهر ) Maha Zahir / Maha Nyata / Maha Menyatakan, iaitu menyatakan dan menampakkan kewujudanNya itu dengan bukti-bukti dan tanda-tanda ciptaanNya
76. Al-Baathin: ( الباطن ) Maha Tersembunyi, iaitu tidak dapat dimaklumi ZatNya, sehingga tidak seorang pun dapat mengenal ZatNya itu.
77. Al-Waalii: ( الوالى ) Maha Menguasai / Maha Menguasai Urusan / Yang Maha Memerintah, iaitu menggenggam segala sesuatu dalam kekuasaanNya dan menjadi milikNya.
78. Al-Muta’aalii: ( المتعال ) Maha Suci/Tinggi , iaitu terpelihara dari segala kekurangan dan kerendahan.
79. Al-Bar: ( البار ) Maha Dermawan / Maha Bagus (Sumber Segala Kelebihan) / Yang banyak membuat kebajikan, iaitu banyak kebaikanNya dan besar kenikmatan yang dilimpahkanNya.
80. At-Tawwaab: ( التواب ) Maha Penerima Taubat, iaitu memberikan pertolongan kepada orang-orang yang melakukan maksiat untuk bertaubat lalu Allah akan menerimanya.
81. Al-Muntaqim: ( المنتقم ) Maha Penyiksa / Yang Maha Menghukum, kepada mereka yang bersalah dan orang yang berhak untuk memperoleh siksaNya.
82. Al-’Afuw: ( العفو ) Maha Pemaaf / Yang Maha Pengampun, menghapuskan kesalahan orang yang suka kembali untuk meminta maaf padaNya.
83. Ar-Rauuf: ( الرؤف ) Maha Pengasih / Maha Mengasihi, banyak kerahmatan dan kasih sayangNya.
84. Maalikul Mulk: ( المالك الملك ) Maha Pemilik Kekuasaan  / Maha Menguasai kerajaan / Pemilik Kedaulatan Yang Kekal, maka segala perkara yang berlaku di alam semesta, langit, bumi dan sekitarnya serta yang di alam semesta itu semuanya sesuai dengan kehendak dan iradatNya.
85. Zul-Jalaali Wal Ikraam: ( ذوالجلال والإكرام ) Maha Pemilik Keagungan dan Kemuliaan  / Maha Memiliki Kebesaran dan Kemuliaan. Juga Zat yang mempunyai keutamaan dan kesempurnaan, pemberi kurnia dan kenikmatan yang amat banyak dan melimpah ruah.
86. Al-Muqsith: ( المقسط ) Maha Mengadili / Maha Saksama, iaitu memberikan kemenangan pada orang-orang yang teraniaya dari tindakan orang-orang yang menganiaya dengan keadilanNya.
87. Al-Jaami’: ( الجامع ) Maha Mengumpulkan / Maha Pengumpul, iaitu mengumpulkan berbagai hakikat yang telah bercerai-berai dan juga mengumpulkan seluruh umat manusia pada hari pembalasan.
88. Al-Ghaniy: ( الغنى ) Maha Kaya Raya / Maha Kaya serta Serba Lengkap, iaitu tidak berkehendakkan apa juapun dari yang selain ZatNya sendiri, tetapi yang selainNya itu amat mengharapkan padaNya.
89. Al-Mughnii: ( المغنى ) Maha Pemberi kekayaan / Maha Mengkayakan dan Memakmurkan, iaitu memberikan kelebihan yang berupa kekayaan yang berlimpah-ruah kepada siapa saja yang dikehendaki dari golongan hamba-hambaNya.
90. Al-Maani’: ( المانع ) Maha Membela atau Maha Menolak / Maha Pencegah, iaitu membela hamba-hambaNya yang soleh dan menolak sebab-sebab yang menyebabkan kerosakan.
91. Adh-Dhaar: ( الضار ) Maha Mendatangkan Mudharat / Maha Pembuat Bahaya  / Maha Pemberi bahaya, iaitu dengan menurunkan seksa-seksaNya kepada musuh-musuhNya
92. An-Naafi’: ( النافع ) Maha Pemberi Manfaat , iaitu meluaslah kebaikan yang dikurniakanNya itu kepada semua hamba, masyarakat dan negeri.
93. An-Nuur: ( النور ) Maha Pemberi Cahaya  / Maha Bercahaya, iaitu menonjokan ZatNya sendiri dan menampakkan untuk yang selainNya dengan menunjukkan tanda-tanda kekuasaanNya.
94. Al-Haadi: ( الهادى ) Maha Pemberi Petunjuk / Yang Memimpin dan Memberi Pertunjuk, iaitu memberikan jalan yang benar kepada segala sesuatu agar berterusan adanya dan terjaga kehidupannya.
95. Al-Badii’: ( البديع ) Maha Indah / Tiada Bandingan  / Maha Pencipta yang baru, sehingga tidak ada contoh dan yang menyamai sebelum keluarnya ciptaanNya itu.
96. Al-Baaqi: ( الباقع ) Maha Kekal, iaitu kekal hidupNya untuk selama-Iamanya
97. Al-Waarits: ( الوارث ) Maha Membahagi / Maha Mewarisi  / Maha Pewaris, iaitu kekal setelah musnahnya seluruh makhluk.
98. Ar-Rasyiid: ( الرشيد ) Maha Cendekiawan / Maha Pandai / Bijaksana / Maha Memimpin, iaitu yang memimpin kepada kebenaran, iaitu memberi penerangan dan panduan pada seluruh hambaNya dan segala peraturanNya itu berjalan mengikut ketentuan yang digariskan oleh kebijaksanaan dan kecendekiawanNya.
99. Ash-Shabuur: ( الصبور ) Maha Penyabar yang tidak tergesa-gesa memberikan seksaan dan tidak juga cepat melaksanakan sesuatu sebelum masanya.

Monday, June 10, 2013

Adik kakak 12: Playtime

Assalamualikum

Aktiviti Aiesyah dan Abu Bakr di hujung minggu.... main air... 
Pernah rendam abu bakr sepenuh Tub tu.... konon-konon nak buat macam SMS train Bella berenang. Abu bakr memang tak takut... tapi bonda yang takut.... ha ha... takut terlemaskan anak sendiri...



kat sinilah budak berdua ni spend time together... Baiknya kakak Aiesyah tolong ambilkan pen adik terjatuh..... tapi tetap perlu pengawasan... kadang-kadang datang angin Command and conquer Si kakak mau jatuh baring adik....











Friday, June 07, 2013

Android Quran


Assalamualaikum dan salam Penghulu Segala Hari


Bagi mereka (muslim) yang mempunyai smartphone mahupun android, aplikasi Quran adalah antara yang menjadi kemestian untuk di 'downloadkan' ke dalam android anda. saya panggil Quran Adroid. Mungkin boleh juga dipanggil quran elektronik (elektronic quran), quran maya, quran digital, atau apa-apa pangilan yang seangkatan mahupun bersesuaian. tapi saya rasa paling tepat tetap quran adroid...

saya juga tidak terlepas dengan mencuba beberapa versi quran android. hampir kesemua versi yang berada di pasaran (free version) telah saya cuba... (seriously install and uninstall all the version).

dan akhirnya saya menjumpai satu yang menjadi pilihan hati saya...

 1?
seperti kitab manual
kalau kita jenis yang baca quran manual (kitab) dan dah biasa dengan tulisan dan mashaf ushmani di tambah lagi dengan cerewet dari sudut penglihatan (photografik brain) macam saya ni.... saya nak quran android saya pun nampak sama macam dalam buku / kitab yang saya selalu baca....

 2?
boleh ditanda...
jadi kita boleh tanda sampai mana kita baca dan pada bila-bila masa boleh recall balik untuk sambung.

3?
lebih dari satu tanda
banyak versi android hanya allow untuk satu tanda sahaja. jadi bila kita yang lain, tanda sebelumnya akan hilang. dan kalau nak ia kekal kena upgrade kepada yang berbayar. tapi versi yang ini allow untuk buat tandaan lebih dari 10. mungkin 20 kot. jadi bukan sahaja boleh tanda surah yang sedang kita baca malah boleh juga tanda surah-surah pilihan seperti Ya-seen, Al Mulk, Al-Kahfi dll lagi. 

4?
Audio.
Juga didatangkan dengan Audio dari Ust Abdul Al-Basit. ada lagi pilihan lain tapi yang lain kena upgrade kepada berbayar... Cuma audio dia ni tak termasuk dengan pakej asal... dan perlu didowload berasingkan dan menambah kapasiti memori. jadi saya hanya download audio untuk surah-surah tertentu sahaja bagi menjimatkan kapasiti penggunaaan memori.

5?
Terjemahan
sama dengan audio. di download berasingan. tapi memori untuk dowload terjemahan ini mengambil lebih kurang 4kb sahaja.

6?
Ruang Penstroran Minimum
 Oleh sebab saya tak download sangat audio, kapasiti penggunaan memori kad secara total hanya 3.27 MB.

7?
sesuai dengan sumsung gadget (mine is galaxy tab 11, 7.2 )
sangat compatible dengan galaxy tab saya. tiada kecacatan, tiada huruf tertinggal (which always happen to other quran android).

ini adalah icon dia...


Senarai surah. Boleh ditukar menggunakan tulisan arab mahupun tulisan abjad

interface untuk muka quran... samakan dengan kitab manual mashaf usmani.... (kan? kan?)




compatible untuk di tunggang terbalikkan. jadi kalau di horozontalkan, tulisannnya lebih besar dan mudah dibaca. dan digerakkan menggunakan jari.



Tag atau bookmark. beberapa surah yang saya bookmarkkan dan salah satu adalah recent page yang saya baca. bagi menanda recent page... jangan lupa untagkan yang sebelumnya. kalau tak setiap page kita baca baca nanti semuanya di taggingkan... cam ne nak tau recent page kan... tapi gambar dia kelabulah appear kat blog ni... minta maaf atas kekurangan teknikal ini...

How?

cara install adalah buat carian melalaui samsung app' atau playstore atau apa-apa engine yang berbentuk downloader dan taip
Quran adroid

pastikan versi yang dipilih adalah versi baru iaitu version 2.3.1. version lama adalah 2.3.0 dan

tekan install dan buka aplikasi selepas habis dimuat turun... jika berlaku kegagalan ataupun kecacatan pada aplikasi anda, uninstall dan reinstall semula. pastikan talian wi-fi / internet anda berfungsi dengan baik....

dengan aplikasi ini... 
kita tidak ada masalah untuk recite quran dimana sahaja tanpa perlu risau terlupa bawa quran terutamanya bagi mereka yang selalu out station....

So...
Bolehlah anda semua mencubanya...
ia sesuai untuk saya
mungkin juga anda...?

Selain aplikasi ini saya juga ada downloadkan aplikasi al-mulk, al mathusat dan manzil. tapi hari lainlah kita citer....


Thursday, June 06, 2013

Isra' Mikraj....

Today is the isra' mikraj
the sky is cloudy
so is my heart
i don't know why...
but i feel a huge void inside
may be too tired this week
 and Abu Bakr who was like a 'hungry milk' cutey monster every night
and at last today i can sit quietly in my office room
without any meeting or boss calling
(enjoy this moment...!! ha ha!)
yep...until 12.30 and back to meeting in KL.

terasa tidak mahu buat apa-apa kerja
jadi layan 5S for the whole morning may be
and a few problem settlement
and of course to approve some paying voucher

in the mean while
sempena peristiwa isra' mikraj
kita ulangkaji sikit yek....





and let us together 
salawat 'alai Rasulallah


Semoga kita semua
mendapat syafaat Nabi Allah
di kala kita memerlukan disana
 
amin
 

Wednesday, June 05, 2013

Cherating : Pak Itam Chalet

Assalamualaikum...
 
Versi back dated

its happent on 13-15 April 2013
Prudential Agency 'xx' Family Day

Bertolak hari Sabtu Pepagi dan kami berkumpul di Chalet Pak Itam...
Diapit oleh Legend dan Holiday Villa Hotel...

Family Day... cam biasalah main... apatah lagi bila berada di tepi laut...
tapi aiesyah penakut... tak mandi laut pun...

Sebelum balik kami lajak ke Kemaman visit adik ipar di sana...

enjoy the picture...

Princess tengah bersiap Hokayy....


 Menjamu mata tatkala Tiba

Berkobar-kobar nak menang

Our Group Flag 'Wonder 8"
Apa yang penting "Kerjasama"!

Sementera budak besar tengah sukaneka... budak-budak kecil pun sibuk bersukaneka dengan ombak laut
Sehingga satu tahap... sukaneka budak besar dihentikan sekejap untuk aksi tarik budak kecil yang dirasakan merbahaya buat sukaneka sendiri di laut: boleh dilihat budak-budak besar memanggil dan menarik budak budak kecil termasuklah Aiesyah...



 Tak ada sukaneka untuk budak terlalu kecik. jadi adik Abu Bakr tertidur sebab kebosanan.......

 Inilah Kerja Bonda dan Aisyah Pagi dan Petang buat rumah pasir... ini sand casle Bonda




 Ini pulak Sand casle Aiesyah... Cantik tak?
Aiesyah memang sangat berbangga dengan sand casle ini beserta kolamnya sekali...


 Adik mengambil kesempatan bergambar dengan sand casle versi limited adition sebelum punah dan musnah dikerjakan encik ombak

 walaupun makan disediakan setiap kali waktu makan tapi perut tetap lapar dan pergi makan di aziz corner kemaman terengganu. laksanya sangat sedap. nampak tak muka saya yang puas hati. turut menjadi ahli perut pada hari tersebut adalah keropok lekor, satar, otak-otak dan sebagainya.....


 end....
 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima Kasih