My photo
Menulis adalah minat saya. Semoga saya terus dikurniakan ilham untuk berbicara melalui pena.

Tuesday, September 03, 2013

RON 95: Let me say something




Kerajaan menaikan harga ron 95….
Facebook hari ni banyak dengan caci merca
Malas dah saya nak baca
Bukan saya nak sokong harga minyak naik…
Saya pun hidup bukan mewah mana
Setakat secukup saja

Kita semua boleh tunggu…
Tapi spekulasi dah menularkan
Dia macam kalau 1 tambah 1 automatik kita jawab dua
Kita dah tak tunggu… sama ada lepas tambah tu kot-kot ada tolak atau bahagi atau dera lagi sampai darab….
So samalah bila harga minyak naik….
Harga yang lain pun turut naik….
Harga barang rumah…
Makanan
Semualah…..
Paratus nak menjadi tu adalah 90%
Kita hanya menunggu keajaiban yang 1 + 1 sebelum kita jawab 2 rupanya ada lagi tolak ½… akhirnya jawapannya 1 ½ … tak lah sampai 2…
Bolehkah???


1. On the other hand of my perception

Sama ada rakyat sedar atau tidak… pemberian subsidi kerajaan terhadap minyak kenderaan ini hanya menguntungkan golongan sederhana seperti saya, anda (kalau anda mengaku tak miskin) dan keatas…..

Kalau benar kita nak membantu golongan fakir dan miskin… let the government take the 20cent.
Mereka ini tak pakai kereta berbuah-buah
Paling hebat pun mungkin viva atau saga…
Hampir kesemuanya menggunakan motor sebagai kenderaan rasmi… mereka bukan golongan yang menghavbiskan subsidi minyak ini!

Yang banyak pakai subsidi minyak kerajaan adalah golongan peniaga, perusaha, golongan sederhana dan keatas… dalam golongan atasan inilah kereta berbuah-buah…
Sedar tak sedar mereka inilah yang menghabiskan banyak liter bagi mengisi tanki minyak masing-masing.

Itu belum masuk rakyat asing yang bekerja dalam negara… ramai yang berkereta juga… belum masuk stesin minyak di persempadanan yang selalu jadi mangsa seludup petrol ke luar sempadan….

Kerajaan yang telah menarik balik subsidi sebanyak 20 sen bagi setiap liter minyak ini perlu menyalurkan semula setiap sen tersebut kepada golongan kelas miskin dan fakir ini dan diharap ia nya akan berlaku…  supaya mereka ini dapat recover balik dengan kenaikan minyak tersebut. Jadi dapat top up balik harga minyak yang naik untuk isi minyak motor/viva/saga atau yang tiket lrt/bas yang dah tinggi sikit tuuu…

Samada ia dalam bentuk pemberian BR1M
Tak kisahlah
Asalkan objektif dan matlamat menyasarkan golongan miskin itu tercapai…
Dan
Biarlah yang dapat BR1M minyak ni yang betul miskin
Yang betul perlu ditolong

Jadi….
Apa yang anda fikir selepas membaca kenyataan ini???
Nak bising lagi pasal 20 sen tu….???


2. Still in another Hand

Saya sendiri tak yakin kenyataan pertama yang saya tulis sebentar tadi akan berjaya… walaupun pada dasarnya memang boleh berjaya
Bila kembali kepada hukum 1+1 mesti jawapannya dua
Kita sendiri boleh jangka harga barang isi rumah akan naik
Harga makanan akan naik…

Nanti membebankan jugak golongan sasar ni…

Orang miskin dikampung bolehlah nak bercucuk tanam
Kurang sikit kos barang dapur…
Tapi orang miskin kat Bandar nak tanam tepi tingkap flat macam mustahil kan???
Nak tanam cili kecik…
Nak jemur asam keping
Serai
Daun kari
Yang suami isteri bekerja sampai malam… tentulah dah tak masak sendiri nak beli kat kedai lagilah mahal…

Jadi…
Golongan miskin Bandar kena dapat BR1M lebih sikitlah
Baru adil dengan golongan miskin kampung

Boleh terima kenyataan ini???

Haa ha
Tak pasti saya ianya kedengaran releven atau tidak

3. Back to the first hand…

Hai lah minyak…
Ofcourse lah saya akan sedih kalau awak naik
Kos hidup saya pun mestilah naik…
Nasib baiklah kereta ku hybrid
Tak banyak , Sikit boleh tolong diri sendiri…
belum tengok lagi kawan-kawan yang selalu berulang alik jauh dari rumah ke pejabat....
emmmh... tarik nafas dalam-dalam

Tapi bukan minyak saja yang kita semua runsing sangat
Tak nak lah barang-barang pun naik…. Ikan naik, ayam naik…
Setakat beli udang sederhana kecik 15 ekor dan ikan selar yang tak berapa nak besar tu 3-4 ekor dah lebih 10 ringgit tau…. Tambah lah sikit bawang, cili, sawi, serai….   Haha sekali pergi kedai berapa kos habis??? Belum lah masuk yang kekadang teringin nak merasa ikan siakap, bawal, daging ke… udang besar gitu buat masak rendang…..


4. Tarik nafas dan lapangkan dada

Keputusan dah keluar
Minyak tetap naik
Bising pun bukan boleh turun
Tapi itu dah bukan rezeki saya
Harap rezeki tu pergi kat orang yang lebih layak…

Semoga Allah tambahkan rezeki kita semua di lapangan yang lain pulak….

Dan

Semoga negara ku ini terus Makmur Aman dan bertambah Hasilnya

Aminnnn….



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima Kasih