My photo
Menulis adalah minat saya. Semoga saya terus dikurniakan ilham untuk berbicara melalui pena.

Friday, September 03, 2010

Abu Bakar Siddiq... (peristiwa Isra' Mikraj)

Abu Bakar sangat rapat dengan Rasullah. Rasullah adalah sahabatnya sejak beliau kecil. Abu Bakar kenal benar dengan sahabatnya. Muhammad seorang yang terpuji, dan tidak pernah berbohong. Muhammad sentiasa bercakap benar. Kerana itu setiap bait yang keluart dari mulut Rasullah dipercayai bulat-bulat oleh Abu Bakar.



Ketika Rasul menceritakan dikhalayak ramai yang dia dibawa berjalan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa dalam peristiza Isra' Mikraj ramai yang mempersendakannya. Abu Jahal lantas memanggil Abu Bakar ke tempat perkumpulan supaya Sahabat Nabi ini dapat menyaksikan sendiri pembohongan Rasullah. Namun apa yang diharapkan tidak menjadi. Abu Bakar dengan lantang mencela perbuatan Abu Jahal dan percaya setiap perkataan yang keluar dari mulut Rasulallah adalah benar belaka. Sejak peristiwa ini Abu Bakar telah digelar As-Siddiq bererti ya yang membenarkan kerana dia sentiasa membenarkan kata-kata Rasulallah.

Bukti kata-kata Rasulallah adalah benar:
1. Rasulallah tidak pernah menipu sejak kecil.
2. Rasulallah tidak pernah ke Masjidil Aqsa sebelum ini, tetapi dapat mencirikan masjidil aqsa dengan tepat.
3. dalam perjalanan ke masjidil aqsa, rasulallah bertembung dengan kafilah yang dalam ke Makkah. kafilah tersebut telah kehilangan seekor unta. ketika kafilah tersebut sampai, penduduk makkah mengesahkan bahawa memang benar kafilah tersebut hilang seekor unta.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima Kasih