Thursday, October 14, 2010

anak untuk masa depan dan masa depan untuk anak

Saya amat tertarik dengan kenyataan Puan Sri Rosmah Mansor:

" we can't creat future for our children, but we can creat aur children for the future"
"kita tidak dapat membentuk masa depan anak kita...
tetapi kita boleh membentuk anak kita untuk masa depan..."

Dalam hal ini saya sangat bertuah kerana mempunyai ibu bapa yang sangat bijak mencorak saya untuk apa yang saya ada sekarang...

Kenangan silam saya:

1. Abah buat jadual waktu harian untuk saya, sebab saya malas orangnya.
2. Mama kunci saya dalam bilik bacaan supaya saya baca buku.
3. tak boleh masuk rumah bila balik lewat dari pukul 7 malam
4. tengok tv sejam sehari. hujung minggu boleh banyak sikit.
5. tak boleh main dengan kawan atau dengan komputer kalau tak baca buku
6. memang kena marah kalau result exam tak skor
7. saya anak yang paling suka pecahkan pinggan mangkuk.
8. saya selalu lupa buat kerja rumah sampai mama terpaksa hari-hari ingatkan saya..

Pesanan yang paling saya ingat dan saya pegang sampai sekarang:

" jangan pandang orang di atas, bila kita bandingkan harta kekayaan, pangkat dan darjat, tapi pandanglah dibawah kita nescaya kita akan bersyukur dengan apa yang ada,
tetapi pandang lah atas bila kita bandingkan ilmu dan amal kita, nescaya kita sentiasa merasakan ilmu dan amal kita masih belum cukup"
(ayat ini telah diubahsuai menjadi lebih gramatis)

Ungkapan ini memang keramat bagi saya. Saya memang pegang sampai sekarang dan releven sepanjang zaman.

No comments:

Post a Comment

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...