Sunday, December 19, 2010

PENGAJARAN TRESURE HUNT

Sudah lama saya tidak gerakkan pena saya ini, lantaran kesibukan diakhir tahun. justeru hujung minggu ini saya meluangkan sedikit masa untuk mencoretkan sedikit pengalaman hidup yang di anugerahkan oleh tuhan. Apa yang saya coretkan ini adalah pengalaman yang baru saya tempohi. cepat saya menulis takut terlupa apa yang hendak disampaikan.

Sertai Tresure Hunt

Alhamdulillah, saya baru sahaja selamat pulang dari aktiviti tresure hunt dari kl-melaka yang dianjurkan oleh kelab kakitangan tempat saya bekerja. Tahniah saya tujukan buat urusetia kerana bukan mudah mengendalikan kami peserta dari awal peringkat perancangan hingga ke majlis akhirnya.

Buat saya ini adalah pengalaman pertama saya dan suami menyertai aktiviti sebegini. justeru pengalaman yang dilalui akan kami kenang sebagai satu sejarah manis yang mengajar kami dimasa hadapan. Sepanjang perjalanan melalui checkpoint amat menceriakan. apatah lagi kumpulan kami adalah kumpulan pertama yang sampai ke checkpoint terakhir. berkobar-kobar kami menyelesaikan tugas terakhir dengan harapan sekurang-kurangnya dapat memenangi hadiah saguhati.


Cabaran yang sukar

Sejam juga kami menyelesaikan soalan yang saya kira mencabar bagi checkpoint terakhir ini. namun pelbagai cabaran kami harungi dek kerana kami orang pertama.

Pertamanya setiap kali berjumpa urusetia, mereka tidak bersedia... maklumlah peserta pertama...malah dua tempat urusetia terpaksa menalifon 'bos' untuk bertanya sama ada jawapan kami betul atau tidak. lama juga kami menunggu. siap seorang urusetia di pejabat pentadbiran pinjam handphone saya kerana kehabisan kredit. ketawa saya mengenangkan hal ini. Alhamdulillah jawapan kami betul.


Didenda

Namun, kami ada juga buat silap. kerana kami telah terambil senarai orang. dek kerana itu kami telah didenda penalti 15 minit. dek kerana mengakui kesalahan kami tersebut kami tiada bantahan untuk dikenakan penalti tersebut. namun saya masih gusar kerana saya telah terfikir awal lagi tentang kesalahan kami pasti menyusahkan orang selepasnya. namun kata Puan yang menunggu dicabaran ke-8, tak apa, nanti orang kami ambil nombornya akan di'arrange' kembali untuk dapatkan nombor kami pula. lega sedikit... 15 minit penalti adalah masa yang paling lama saya rasakan. apatahlagi ketika sedang kami menungggu ada kumoulan yang mahu hantar soalan. nasib menyebelahi kami. kerana mereka juga membuat kesalahan seperti kami. lalu dikenakan juga penalti 15 minit.

semasa menunggu saya perhatikan gelagat urusetia dan peserta, sedikit pelik dihati saya, apabila urusetia cabaran ke 8 mengingatkan peserta bersungguh-sungguh supaya mengambil list yang betul dengan nombor soalan. yelah... supaya tak buat kesalahan seperti kami. tidak seperti kami... tiada apa-apa ingatan diberikan. saya rasa... seandainya urusetia tidak ingatkan maka ramai lagilah yang senasib dengan kami. namun tidak kami nafikan yang mengetahui dan oeka dengan inisiatif sendiri. Agak terfikir saya ketika itu... betapa bernasib baiknya peserta-peserta ini diingatkan oleh urusetia. tidak seperti kami yang telah melakukan kesilapan ini.

Berakhirnya tempoh 15 minit, kami menghantar soalan. Lega kami rasakan kerana kami masih orang pertama. dalam hati telah berbunga-bunga. Moga-moga dapatlah. kalau ada lagi yang tidak bernasib baik... saguhati pun tidak apa.


Keputusan yang menyedihkan

Pada malam itu kami agak berdebar-debar. Namun nasib tidak menyebelahi kami apabila nama kami tidak tersenarai dalam no 1-10. Ha ha... Kecewa jugak. tapi bukan rezeki kami. Sedih juga pada mulanya... dan agak tidak berpuashati. seorang daripada kami berjumpa urusetia untuk mendapatkan penerangan. katanya kami ditolak kerana telah mengambil senarai kumpulan lain. sedih saya mendengar alasan itu. kerana perkara itulah yang membimbangkan saya sejak awal. namunkami telah didenda atas kesalahan itu... agak tegang juga kami mempersoalkan keputusan itu. Namun akhirnya kami terima sahaja. Kasihan jugak saya kepada urusetia... sudah lah penat dimarahi kami pula. sebelum beredar saya mohon maaf kepada urusetia semoga apa yang kami bangkitkan tidak disimpan di dalam hati. Kata urusetia... Ye lah tak apa. kami faham... (faham dengan kekecewaan kami, faham dengan mereka tak dapat memuaskan hati semua pihak, kalau dimenangnya peserta kermudian, kami akan tidak puashati; kalau dimenangnya kami, [eserta kemudian tidak puashati).

Terkilan

Namun agak saya terkilan. kerana ketika suasana tegang, salah seorang urusetia menjawab alasan ' kerana awak telah menyusahkan semua pihak' (kerana salah ambil senarai orang). kecil hati saya. kerana di persalahkan. Sebagai urusetia yang profesional menangani peserta, jangan sesekali menyalahkan peserta. kerana mereka cuma bermain apa yang urusetia sediakan. sebagai urusetia, anda ini telah rela hati menanggung dan mengalas sebarang tanggungjawab apasahaja kekeliruan dan kesusahan yang akan berlaku seperjang permainan ini. Urusetia sepatutnya bermuhasabah dengan memikirkan sepatutnya keadaan silap ambil ini akan berlaku dan apa akibatnya... Terkilan kedua daya adalah tidak ada sedikitpun maaf dipinta kepada kami yang sekurangnya mengubat duka di jiwa...


Ambil pengajaran...

Memang susah jadi urusetia... di telan mati emak. diluah mati bapak. sekalaung penghargaan kepada urusetia dan maaf kami pinta atas kekecohan yang kami lakukan. (pengalaman yang juga menjadi pengajaran kepada kami). saya semat di dalam hati... sebagai orang yang memberi khidmat (urusetia) jangan sesekali menyalahkan pelanggan (peserta). Sebagai urusetia juga keadilan memang menjadi isu.terfikir juga saya seandainya kami adalah peserta yang diingatkan oleh urusetia tentang pentingnya mengambil senarai tersebut...dua kali pasti kami tidak melakukan kesalahan tersebut. namun kesalahan tetap pada kami kerana tidak peka kehendak soalan (sebabitulah kena denda penalti 15 minit. ha. ha.) Semoga kita semua mengambil ikhtibar ditas perkara ini. Semoga ditahun akan datang, urusetia tidak berputus asa untuk menganjurkan aktiviti seperti ini lagi. kami pun boleh lebih berhati-hati...

1 comment:

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...