Thursday, October 09, 2014

Wasatiyah; Pembudayaan Bangsa Malaysia




Jika merasakan isu ini remeh... semasa penulisan ini dibuat, Datuk Seri Najib Tun Razak sedang membentangkannya di debat umum PBB, New York....

Ia bukan satu prinsip baru... ia ditonjolkan sejak bermula islam dan mengalir dengan aman dalam perkembangannya. justeru jika ada merasakan perjuangan Islam bertonggakkan mata pedang, perkembangan Islam dari zaman khalifah al-Rasyidin lagi telah amembentangkan pengembangan Islam melalui penaklukan wilayah tanpa pertumahan darah... tanpa runtuhan gereja... takpa paksaan memeluk agama.

Kita seketika lupa mengenai keserdehanaan kerana kebanyakkan yg lantang bersuara bukan mereka yang moderate. Dalam segala bidang, sama ada extremist agama, extremist budaya, politik mahupun isu remeh seperti extremist skim perkhidmatan sekalipun. Percaya atau tidak golongan yang jumlahnya mungkin tak sampai 1 % pun dalam Malaysia ini mampu memecahbelahkan pemikiran , mencetus perbalahan, dan mendatangkan situasi yang 'tidak aman' dikalangan masyarakat multi budaya dan agama seperti Malaysia. 

Malang bagi kita tidak ramai walaupun ada sedikit dikalangan kita reformisme yang pembawaannya adalah moderate, seimbang seanalogi secukup rasa... reformisme yang wasatiyah ini terpaksa berkerja keras untuk meneutralkan kembali situasi yang tidak seimbang dicetuskan oleh para extremisme... sedikit syukur kerana jika dilihat raja-raja kita dan pemimpin tertinggu kita terdiri dari golongan moderate ini....

Liberalisme mengertikan wasatiyah adalah amalan yg ketingalan kerana prinsip keserdehanaan. Tidak mengambil ruhul wasatiah ini dengan baik, kesederhanaan memang mengambarkan prinsip wasatiyah namun tidak keseluruhannya. Seimbang dan adil ; meletakkan sesuatu ditempatnya mungkin lebih mengambarkan wasatiyah... justeru dalam mengejar ilmu dan kemajuan, kecemerlangan tetap dikejar... namun wasatiyah dengan prinsip moraliti.

Mungkin boleh diambil korea selatan sebagai contoh yang mudah difahami... 20 atau 30 tahun dahulu mereka lebih ketinggalan daripada malaysia dengan pemerintah tentera... kemudian mereka menjadi pengilang dunia dengan produk produk antarabangsa melabur disana... pencapaian dalam jangka pendek korea selatan amat menghairankan dunia kerana sekarang mereka adalah makmal teknologi dunia bukan lagi kilang dan hasil produk korea menyaingi pencetus revolusi teknologi seperti jerman mahupun jepun... namun ketinggian ilmu dan kejayaan korea selatan tidak disokong oleh nilai -nilai moral yang kuat menjadikan korea selatan mencatat kes bunuh diri kerana tekanan hidup paling tinggi didunia... ini yang dinamakan tidak seimbang... disini perlu hadirnya wasatiyah.. belum mengangkat satu ketamadunan dengan satu aspek masih cacat! Wasatiyah perlu dilihat dengan 'big picture thinking. (Kata john mexwell).

Wasatiyah adalah To be moderate to be in the midle to be the best... not to be too much...

Analogi paling ,udah untuk memahami wassatiyah...

Air itu bagus, terlalu banyak air ... banjir! terlalu kurang... kemarau!
cahaya itu baik, terlalu banyak cahaya... silau! terlalu kurang.... suram!
makan itu perlu, terlalu banyak makan... sakit. terlalu sedikit makan... akan lapar...

Indahnya wasatiyah

Aplikasi keseimbangan ini adalah norma dan fitrah manusia....
Islam itu syumul (tinggi) dalam wasatiyah.
sehingga ajal itu datang
ia tidak dilewatkan mahupun diawalkan biarkan 1 mili-saat.

No comments:

Post a Comment

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...