My photo
Menulis adalah minat saya. Semoga saya terus dikurniakan ilham untuk berbicara melalui pena.

Monday, January 03, 2011

Bila kali terakhir dia BERCUTI...?

Dia adalah orang yang rapat dengan saya. Saya lahir kedunia dialah antara yang senyum menyambut saya. Saya jalan... dia yang acahkan.. saya jatuh dia yang bangunkan. Saya belajar... saya perhati dia. Saya pandai sebab saya nak kejar dia. Saya pandai main keyboard sebab dia yang ajar. Pendek kata dia memang dekat dalam hati saya.

Bial saya dah kahwin saya buat hal saya... dia pun buat hal dia. Saya ada hidup saya. Dia pun ada hidup dia. Tapi dia masih tetap ada dalam hati saya. Apa yang saya nak cerita bukan fasal dia sangat... tapi masih tetap fasal dialah. Tentang kerja dia.

Saya bukan kategori orang yang rajin bekerja... workerholic. Mama saya pun tahu. Ataupun sebenarnya mama memang lagi tahu.... tapi saya bertanggungjawab dengan kerja saya. Bos saya bagilah apa pun pada saya... saya komited melangsaikan kerja saya. Saya boleh stay kat ofic sampai pukul berapa pun saya tak kisah. Saya buat kerja pun cepat dan laju. Sebab saya tak rajin... jadi nak habis cepat sahaja.... sebab tu saya selalu careless. Itu pun mama saya tahu...tapi saya bijak. Saya memang mengaku saya bijak sejak dari kecil lagi. Ini pun mama tahu jugak. Saya memang scorer dari dulu. Pendek kata kalau ada yang score lagi tinggi dari saya saya aim dia untuk kalahkan dia. Memang tak puas hati selagi bukan saya yang .....( tak la sampai nombor satu)... tapi cukuplah menyebabkan orang kagum dengan saya.

Tapi dia lain. Dia memang rajin bekerja. Kerja tu dah jadi macam bini dia. Dia buat kerja halus lagi teliti. Hasilnya... jangan kata tepat... tapi jitu! Kalau dia kerja, macam jam dah wujud. Pukul berapa pun tak kisah. Matahari dengan bulan pun tak perasan. Lain nya dia dengan saya.... satu saja yang dia sama dengan saya... dia pun bijak macam saya. Mungkin lagi bijak kot... sebab pemikiran dia tak terjangkau dek akal saya. banyak betul barangan yang telah terinovasi dek kepanjangan akal itu...

Saya memang suka cuti. Bagi saya bila bercuti saya dapat laksanakan apa yang saya suka. Saya boleh masak.... saya boleh kemas rumah saya yang bersepah tu... boleh tengoh movie, boleh membaca buku.... dan mungkin boleh melukis. Sebab saya sangat sibuk saya rasa kali terakhir saya melukis adalah....... emmm.... mungkin... lima tahun lalu. Sehingga saya tak pasti saya ni boleh melukis lagi ke??? Tapi sekurangnya saya masih ada banyak kelapangan untuk membaca....

Sekarang dia pulak... bila pulak dia cuti?? Saya tak pernah tengok dia cuti. Bila saya cuti saya balik kampung saya tengok dia tak ada kat rumah. Lewat malam baru balik. Saya balik raya kat rumah... lepas sembahyang raya saya dah tak nampak muka dia. Hooo raya pun dia kerja. Jadi... bila kali terakhir dia cuti..??? Saya pun tak pasti.... kawan baik dia adalah kerja... hobi dia pun kerja... cuti dia pun kerja... rehat dia pun kerja....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima Kasih