Monday, January 03, 2011

Tiba-tiba Teringat 1; Saya dan Sukan...

Waktu zaman kanak-kanak saya memang best. Saya suka sukan. Saya main raounders, bola jaring, olahraga... semua saya masuk. Saya wakil daerah untuk acara 4x100. Bola jaring pun saya suka. Waktu saya darjah lima cikgu dah pilih saya untuk jadi apprentice wakil sekolah. Tiga orang je darjah lima. Saya ingat lagi. Yang lain semua kakak-kakak darjah enam. Jadi setiap kali ada lawan netball cikgu mesti bawa kami sekali. Walaupun sorak dari tepi padang... tapi seronok tengok kakak-kakak saya main. Bila dah darjah enam. Cikgu buat pemilihan lagi untuk wakil sekolah. Cikgu buat perlawanan lawan kelas kelas. Jadi setiap kelas kena built team sendiri. Saya memang excited. Kelas saya pun excited. Tapi saya kecil hati betul diorang letak saya simpanan sahaja. Ni semua geng-geng otai kelas lah ni. Tak ada lah reti main tapi rules lebih. Saya kan waktu tu budak baik. Jadi saya memberontak dalam hati je. Sebab diorang kata nanti semua orang akan berpeluang nak main.

Tapi di hari perlawanan semua orang nak tunjuk taring. Seorang pun tak bagi saya main. Waktu tu kami tengah lawan kelas sebelah. Walaupun kitorang dah skor 6-0 tapi saya tak seronok. Sebab saya tak main. Last sekali kelas sebelah tu offer saya main. Kawan saya pun dah tak kisah. Diorang tengah gila gol belasah kelas sebelah yang offer saya main. Walaupun diorang tak terer tapi sebab nak main jugak saya setuju main dalam group kelas sebelah ni. Maknanya saya lawan kawan saya sendiri. Dalam group kelas sebelah ni ada seorang kawan saya yang sama-sama jadi apprentice netball waktu darjah lima dulu. Nama dia Suzanna (kalau tak silap saya)Jadi dia tahu yang saya pandai main. So kami buat pelan sendiri. Tak sampai 5 minit saya main ...nah amik kau... skor gol. Ha ha telur dah pecah. Tu lah.... tak bagi lagi saya main. Kan saya dah tolong kelas sebelah ni skor. Saya memang puas hati. Lepas tu ada konterversi pulak... tak bagi saya main. Sebab saya ni sebenarnya group mereka..... Apalah... rasa macam nak merajuk je dengan kawan-kawan saya ni. Cakap je lah yang takut saya skor gol lagi. Tapi saya kan budak baik.... so saya ikut je. Jadik saya main tak sampai pun 10 minit...

Akhirnya perlawanan hari itu kelas saya menang. Gol 7-1. Satu tu lah yang saya gol kan. Saya ingat kalau saya main lagi mahu boleh seri tu... he he. Tapi yang bestnya bukan tu sahaja.... minggu berikutnya waktu keluar list nama-nama player yang akan wakil sekolah (cikgu tampal)... saya yang main tak sampai 5 minit ada jugak nama. Geng-geng otai kelas saya mestilah tak puas hati. Main sikit tapi boleh pulak naik nama... Ha ha ... amik kau....10 orang je tau. tapi memang nasib saya. Mama saya tak bagi saya wakil sekolah. Dia cakap saya dah darjah enam. Nak exam.... kecewa betul saya. Saya merajuk seminggu tau...

Tapi lagenda saya tu rupanya diingati sehingga saya tingkatan 3. Waktu itu saya kelas 3k (khas-ada bahasa arab). kelas 3 S ( kelas sukan... budak-budak yang hebat sukan semua disini) ajak kami buat friendship match. kami pun setuju. Kawan saya Suzanna ingat lagi dekat saya... dia dalam kelas 3 S ni. Sebelum permainan bermula... dia pesan pada kawana-kawan dia... "korang jaga sikit dengan budak pakai cermin mata tu..." he he saya ketawa dalam hati ... saya dah tak terer dah....

Walaupun saya masuk kelas bebudak skema... (sebab saya pun skema jugak), saya masih aktif bersukan. walaupun ustaz saya kata tak manis anak dara berlari.... tapi saya wakil jugak rumah saya dalam acara 4x400m dan 4x100. saya menang tau....Cikgu rumah saya siap belanja saya makan kat kantin sekolah (Cikgu Malik). saya rasa saya seorang je dalam kelas saya yang wakilkan rumah.... hoo malu pulak saya. dengan tudung labuh saya berlari. he he. ye lah... memang betul kata ustaz saya. tak manis lah anak dara berlari...

Bila saya tingkatan 4.. saya masuk sekolah sains. Duduk Asrama. Saya masih berlari lagi... kali ni lagi banyak saya rembat. saya masuk 4x400, 1500m dan 5000m. saya menang jugak tau.... kecuali 1500m sebab kaki saya cramp. merentas desa pun saya masuk jugak. saya orang pertama (perempuan) dari rumah saya yang sampai. Waktu tu baru kawan-kawan saya tahu... kaki kuda rupanya saya ni. lepas tu baru cikgu offer masuk balapan.

Sampai saya masuk U saya masih lagi berlari. tapi dah tak wakil mana-mana dah. saya berlari untuk kepuasan diri sendiri. Waktu saya kat U, bila saya excited saya berlari... (joging), saya sedih saya pergi lari... saya bengang pun saya pergi lari... saya boleh layan lari ni seorang diri sahaja. tak payah nak berteman....

Bila saya dah kerja... saya dah kurang lari. bila saya kawin... hujung-minggu je saya pergi jogging dengan suami. tapi bila dah ada anak ni hampir dah tak berlari dah. Sampai badan saya pun dah naik. daki tangga pun dah rasa semput.. tak boleh jadi ni... saya mesti plan nak bersukan semula.

Hoo... teringat zaman dulu memang seronok kan....

No comments:

Post a Comment

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...