Thursday, March 14, 2013

Duhai Si Pohon Ajaib



Saya sangatlah percaya…
Dan saya rasa kepercayaan ini berasas
Walaupun saya optimis pasti ada yang tersenyum kambing mahu pun sinis bila mendengar (membaca)…

Saya sangat percaya…
Pokok-pokok yang kita jaga akan berdoa untuk kita…
(Agaknya sebab tu Cikgu Bolian suka cakap dengan pokok)
Bila siram pokok
Satu saja yang saya minta dari pokok
Tolong jaga rumah saya
Walaupun saya tahu yang menjaga adalah Dia
Tapi pokokkan makhluk Dia juga
Dia pun boleh berdoa pada Tuhannya

Bila saya fikir balik
Agaknyalah
Selain orang yang bertanam akan selalu bersenam…
Pokok-pokok yang dia tanam semuapun doakan kesejahteraan dia
Sebab itu orang yang lamannya banyak pokok kita tengok sihat …
Tak ada nak sakit-sakit
Walaupun secara metafiziknya
Banyak pokok mengion –ve’kan(ion baik) persekitaran
Dan menyahkan ion-ion +ve.

Kalau kita perasan dan selalu perhatikan…
Rumah yang banyak pokok ni memang mesra binatang
Tapi sangat jarang kena khianat manusia… (fikir sendiri)
Sebab tu saya percaya manusia susah nak khianat tuan rumah atau rumah yang banyak pokok ni.

Kata ustaz saya
Kerja pokok hari-hari
Berzikir pada Pencipta
Lagi banyak pokok kat rumah
Lagi banyak Zikir-Nya berkumandang disekitar rumah
Tinggal telinga zahir kita sahaja yang tak mendengar….
sedangkan dia pun bersujud juga pada Tuhannya...

Motif hari ini:
Silalah siram pokok bunga awak yang tak banyak mana tu
Pokok bunga awak semuanya dah layu akibat out station seminggu hari tu…

Alahai pokok
Minta maaf banyak-banyaklah…
Jangan marah kat saya
(beberapa pokok didapati telah mengurus dengan ketara dan dihinggapi kekulat putih)



1 comment:

  1. BETUL....MAMA RASA POKOK SELALU BERI HORMAT PADA MAMA........,dan bersujud pada Tuhan penciptanya.

    ReplyDelete

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...