Friday, October 19, 2012

Bacalah



Di senggang masa memang saya suka membaca… tak boleh lari habit tu dari saya… macam mana mama buat saya jadi macam ni saya pun tak pasti… seronok bila kita tahu sesuatu yang baru. Ditambah lagi bila duduk di dunia tanpa sempadan… seronok lah saya memetik ‘key’ mencari apa pun yang saya nak cari. Sebab tu en wan belikan saya tablet waktu saya berpantang tempoh hari… senang saya nak ‘membaca’ katanya. Membaca buat saya berfikir… harap-harap lambatlah otak saya ni ‘mati’. Orang yang rajin berfikir… tak mudah nyanyuk. Nyanyuk adalah simpton yang menunjukkan bahawa otak kita mengecut. Dan banyak neuro otak sudah tidak berhubung antara satu sama lain.

Kalau dari sudut penulis… saya sangat suka gaya penulisan Pahrol Mohd Juoi. Saya rasa seawal penulisannya dia bergandingan dengan Fadhilah kamsah. Tapi namanya pun sekarang dah besar. Saya suka penceritaannya yang mudah dan menarik… ringkas amat. Tak ada berbunga-bunga. Terang dan jelas. Bukunya pun dah banyak. Terbaru dimana Dia di hatiku. Boleh juga melawat blog ‘genta rasa’.

Ada satu ketika saya suka baca buku philosophy dan kepimpinan. Mental revolusion, the no.1 leader, dan banyak jugak dalam koleksi saya… buku-buku yang biasanya writer from the west pada saya tidak ada momentum. Semuanya sebenarnya telah ada… Cuma dikomersilkan sahaja. Termasuklah ‘blue ocean’. Jadi bila saya baca saya tak ada rasa teruja…. Sejak itu… saya dah kurang menelaah buku-buku leadership dan philosophy barat.  Saya beralih kepada buku-buku life motivation yang berkisar dalam masyarakat Malaysia.. sejak itu juga saya lebih suka baca buku bibliography… menelaah hidup manusia yang ditakdir memimpin memang menarik… tapi yang ini saya tak pernah beli… saya baca di library atau online sahaja… ada juga hati nak buat koleksi… tunggulah dulu saya khatam semua buku yang saya pernah beli (ada yang tak habis baca lagi).

Jauh di sudut hati… saya nak anak-anak saya seperti saya. Biar suka membaca walaupun dikata Bangsa Melayu tak suka membaca… bagi saya buku tu penawar saya. Bila saya marah saya membaca. Saya sedih saya baca. Saya sunyi pun saya baca… habis-habis pun saya buka majalah lama. Aiesyah pun dah pandai membaca… tapi bukan baca ayat… baca gambar… jadilah… dia dah pandai bercerita. Ceritanya dia sendiri yang reka ikut gambar buku yang dia baca..

Bila tanya hati… memang ada niat nak jadi penulis. Malangnya saya rasa penulisan saya tak sebaik perucapan saya. Walaupun saya ‘pendiam’, namun saya mampu berhujah dengan baik. Tapi tak dapat di penakan dengan bagus. Otak saya ligat. Cakap pun ligat. Tapi bila menulis terkedek-kedek. Tangan lembab otak cepat, neuro kat tengah jadi ‘hang’.

Percaya atau tidak… antara wish list hidup saya ni… saya nak ada sebuah buku yang saya karang. Tapi apa yang saya nak karang saya pun tak tahu… mungkin saya patut lebih menulis….

Buku yang paling saya benci baca dan sangat ketega’rk nak baca adalah novel. Bukan saya tak suka novel. Tapi saya nih tak sabar orangnya. Saya nak tahu cepat je… kalau baca buku-buku lain plot nye cepat je. Habis satu cerita cerita lain. Satu motivasi habis… ganti yang lain. Tapi novel ni setiap bab ada kesinambungan. Nama pun cerita. Memang patutlah macam tu. agaknya sebab itu juga saya kurang gemar novel… maka saya pun kurang layan drama bersiri ala-ala telinovella.

Saya cuba nak menulis dengan proper.. opss. Dengan teratur. Tapi banyak juga perkataan-perkataan disleksia saya. Mungkin selepas ini saya kena kuatkan azam menggunakan bahasa yang betul. Bahasa Jiwa Bangsa.. Yeeah!! (memberi semangat pada diri sendiri).

SELAMAT MAJU JAYA.

No comments:

Post a Comment

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...