Tuesday, October 23, 2012

Guru paling Hebat!



Selain daripada Yang Mencipta adalah pencari ilmu…
Mencari dan mengisi hati, akal, naluri adalah fitrah. Justeru jarang sekali berjumpa dengan seorang hamba yang tidak suka ilmu… tak kiralah ilmu jenis apapun asalkan yang boleh membawa kebaikan…

Tuntut ilmu hingga ke negeri china.
Belajar sampai ke liang lahad…
Sinonim dengan peribahasa melayu ini.
Ketahuilah bahawa kita belajar demi merungkai rahsia pencipta. Kita belajar demi survival hidup di dunia.

Yang salah… ramai graduan yang sedang belajar mahupun telah tamat belajar tak mengerti apa hubungkait (conection) ijazah ditangan dengan kehidupan selain daripada peluang pekerjaan. Akhirnya kita dapat saksikan pelajar dengan akademik cemerlang hidup biasa-biasa sahaja. Walaupun saya seorang graduan Fizik bahan yang berakhir dengan kerjaya PTD (hampir tidak mengaplikasikan bahagian besar ilmu bahan), namun terlalu sayang untuk dibuang, saya hanya mampu mengaplikasikan sebahagian kecil untuk kehidupan. Justeru saya tahu apa itu gas termampat, kenapa tingkap kereta perlu dibuka sesekali semasa pemanduan kereta, mengapa susu perlu dibancuh diletakkan air suam baru dituang susu tepungnya, kenapa gelas boleh retak, kekuatan bahan-bahan disekeling saya ketika saya gunakannya, bahan yang boleh dikitar dan tidak boleh dikitar, yang tahan haba mahupun yang cepat diurai, dan lain-lain. Walaupun kehidupan saya tidak berakhir dengan seorang pensyarah Bahan mahupun jurutera, saya akui ilmu yang saya belajar amat berguna dalam kehidupan seharian saya dan akhirnya saya tidak merasakan sebarang sia-sia atas tiga tahun saya bertarung mendapatkan sekeping ijazah kepujian Sains (Bahan).

Bila jarang dibicarakan, diaplikasi akhirnya kita lupa…. Pergilah ilmu begitu sahaja… yang hilang itu pastinya yang paling kurang menyumbang dalam survival kehidupan. Mungkin guru-guru kita itu belum cukup hebat untuk membuatkan kita ingat (adakah?).

Saksikan disekeling kita… ada saudara kita yang tidak perlu ke university…, institusi pengajian tinggi untuk Berjaya… siapa pula gurunya?

Justeru setiap pelajar perlu bertanya kepada diri sendiri mengapa kita ke university… apa yang dicari. Persepsi ke university untuk Berjaya perlu dikikis dalam masyarakat. Ia mungkin pernah releven… namun bukan untuk zaman generasi Y yang menyaksikan lambakan para graduan yang tiada punca pendapatan.

Kalau begitu…
Siapa pula guru yang perlu kita ikut?
Ilmu apa yang perlu kita cari?
Tak payah masuk universiti?

Kautlah ilmu sebanyak yang kita mampu,
Dakilah gunung lebih tinggi dari Kinabalu
Jangan lupa
Guna akal dan fikiran untuk mencerna ilmu
Bukan hanya terima bagai disuap sudu
Canaikan barsama pengalaman lalu

Perngalaman??
Guru inilah yang menjadikan ada antara kita yang Berjaya tanpa ada apa-apa. Ia seolah guru yang paling sempurna untuk kehidupan. Mengajar yang paling releven dalam meneruskan kesinambungan hidup.

Kerana itu yang paling selalu gagal adalah yang paling Berjaya.
Yang selalu kecewa manjadi yang paling tabah.
Yang paling susah menjadi yang paling gagah.
Yang paling buruk menjadi yang paling menyerlah…
Yang pernah dibuang akhirnya bersinar

Ajaibnya pengalaman menjadikan seseorang….
apatah lagi bila penuh ilmu di dada...
 

No comments:

Post a Comment

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...