Friday, October 19, 2012

Pemelihara Rumah


Minggu sudah hari sabtu, rumah jiran saya dipecah masuk…
Siang hari. Tingkap depan dikopek…
Waktu itu tuan rumahnya tak ada… rumah kosong.
Kami pulak baru balik berjalan… tidur belaka..
Hari hujan
Cuaca sejuk
Tidur nyenyak…
Tak dengar apapun bunyi.

Sebab hujan petir…
Ah tong mati kan alarm rumah…
Dah nak jadi agaknya…
Ada guard pun tak jalan…
Kawasan rumah saya ni tertutup…
Entrance Cuma Satu kecuali kalau berjalan kaki

Rumah ah tong end lot. Sebelah rumahnya rumah saya…
Sebelah satu lagi pun pernah hampir dimasuki pencuri jugak…
Risau jugak saya fikir….
Takut-takut kena rumah sendiri
Semoga dilindungi tuhan
Jauh dari sebarang kejahatan
Semoga juga
Pokok-pokok yang saya tanam ni
Doakan jugak keberkatan rumah saya…
Selalu jugak saya pesan kat pokok-pokok saya ni bila saya nak keluar rumah.

Cam orang gila  saya kan…
Dah Cakap ngan pokok sorang-sorang
Poko-pokok sekarang makin subur…
Lepas 3 bulan pantang nih
Kami punggah pasu
Ubah pasu besar
Taruk baja
Bagi pokok naik lagi tinggi
Pokok Kemboja, dan dua pasu pokok pam

Pokok buluh bukan main lagi…
Waktu 2 bulan pantang di kampung
Dia naik bukan main tinggi (sebatang)
Saya balik terus kerat…
Saya rasa sekarang mahu ada dalam 6 batang
Asalnya Cuma sebatang…

Pokok-pokok keladi
Dulu kusam banyak semut
Taruk racun
Sekarang berkilat cam pokok plastic
Saya tambah lagi dua species pokok keladi ni

Hua haha seronok tengok
Tapi kalah jugak dengan heaven on earth kat kampung
Cikgu bolian patut buat entry kongsi tips jaga pokok
Sebab saya rasa saya beli dulu pokok kemboja…
Tapi pokok kemboja dia yang naik tinggi lebih dua meter
Pokok saya macam tu jugak.
Tak acilah macam ni….

Ok. Dah merepek banyak. Objektif sebenar post ini adalah untuk berkongsi doa masuk dan keluar rumah. Semoga rumah tempat berteduh sentiasa dipelihara. Suami saya rajin baca doa manzil… tapi manzil kan panjang sangat… boleh refer entry saya Doa Manzil ada kat situ. So kit abaca doa ringkas ini sahaja disamping berpesan pada pokok-pokok disekeliling kita (saya je yang buat cam gitu… tapi pokok ni macam understand sahaja)

beli pokok ni 2 batang. mati sebatang. yang sebatang tulah beranak pinak sampai ada 6 batang sekarang...tak terambil gambar pulak.

pasu ni kecik... sekarang dah tukar pasu besar sikit...



No comments:

Post a Comment

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...