Monday, June 24, 2013

Semut pun tahu Berdoa....




Berjerebu sekarang…
Udara pun berbau asap
Pening kepala…
Orang smoking kat sebelah pun saya dah lemas bagai…. Tapi boleh lari…
Kalau dah berjerebu macam ni nak lari ke mana…

Jerebu ini menunjukkan kepada kita Win-Lose situation usually practice among business person.
They don’t care about others…
The most important they generate their income…

Haiyaa…
Cakap pun tak guna…
Dah berselubung satu Malaysia…

Ia mengingatkan saya kepada bencana tuhan yang murka kepada yang kufur tapi ditimpakan pada semua…

Banjir kepada kaum Nabi Nuh A.S. adakah Nabi Nuh tidak mengharunginya… insan soleh dan tidak bersalah pun terpaksa mengharungi banjir walaupun diselamatkan oleh Allah yang berkuasa. Lebih terseksa batin tatkala Nabi Nuh yang kuat imannya itu melihat ahli keluarganya terumbang ambing dalam ombak ganas. Terlintas dikepala saya seperti Tsunami.

Sekadar satu contoh yang peringatan Allah itu datang kepada semua… tak kira yang soleh/ah mahupun yang kufur. Bagi kita yang sedang melalui musibah ini ingatan pada hati dan nurani yang segalanya hanya tertakluk kepada kekuasaan yang Maha Berkuasa. Kita mengharapkan hujan Turun… dan hujan itu diciptakan dan diturunkan atas kehendak Allah… sekalipun manusia zaman teknologi canggih ini sudah bleh mencipta awan klon… namun jika angin diperintahkan meniup awan ciptaan tersebut… maka tidak turun juga hujan dibuni yang hendak dihujankan….

Suasana berasap seperti ini akan terus mengikatkan kita pada surah Al-Dukhan.

#10#  Oleh itu tunggulah (wahai Muhammad) semasa langit membawa asap kemarau yang jelas nyata (yang menyebabkan kebuluran yang dahsyat)
#11#   Yang akan menimpa seluruh keadaan manusia (yang kafir itu, sehingga mereka akan berkata: “Ini adalah azab yang sungguh menyakitkan”.
#12# (Pada saat itu mereka akan merayu dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Hapuskanlah azab ini dari kami, sesungguhnya kami akan beriman!”.
#13#  Bagaimana mereka dapat beringat (menyempurnakan janji mereka hendak beriman itu)? Pada hal mereka telah pun didatangi seorang Rasul yang memberi keterangan-keterangan (yang cukup untuk mereka beriman)!
#14#  Sekalipun demikian, mereka juga berpaling ingkar daripada menerima keterangannya sambil berkata (sesama sendiri): “Dia seorang yang diajar (oleh bangsa asing), dia juga seorang yang gila!”
#15#  Sesungguhnya (kalaulah) kami hapuskan azab itu barang sedikitpun, sudah tentu kamu akan kembali (kufur ingkar).
# 16#  (Ingatlah! Kalau kamu ulangi keingkaran kamu, kamu akan dibinasakan) semasa Kami timpakan (kamu dengan) paluan yang besar (dari pihak lawan kamu); sesungguhnya Kami tetap akan menyeksa (dengan azab yang seberat-beratnya)

Juga mengungatkan saya bagaimana Semut yang memohon hujan pada zaman Nabi Sulaiman dan Allah memakbulkan doa semut tersebut….

kalau semut pun tahu berdoa dan merujuk kepada Pencipta... apatah lagi makhluk yang dikurniakan akal...
Semoga Kau menurunkan hujan yang melata, menyegarkan tubuh, menyuburkan tanaman, bermanfaat dan tidak membahayakan di Bumi tanah tumpah ini dan tidak ditunda-tunda lagi…
Amin….

#########
pada hari ini (nisfu Sya'ban), saya diijabkabulkan dengan suami tersayang selepas solat asar.....
jadi...
happy annivasary 

No comments:

Post a Comment

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...