Wednesday, July 31, 2013

Pasar ramadhan....


Bulan puasa ni saya belum lagi ke pasar ramadhan…. Tapi bukan bermakna saya masak… sepanjang puasa hingga hari ini hanya beberapa kali yang boleh dikira dengan sebelah tangan sahaja saya masak…. (hujung minggu je lah)… selain itu saya beli di deretan gerai yang dibuka depan kedai kawasan yang berdekatan dengan rumah pengasuh Abu Bakr… senang… tak yah gi jauh-jauh…

Tak lah banyak sangat gerai…. Dan of couselah tak banyak sangat pilihan…. Tapi saya memang tak cerewet… entah kenapa sejak ada Abu bakr… saya makan main telan sahaja…. Tak ada nak teringin bagai… asal perut kenyang…. Biasanya jugak… saya Cuma beli main dish sahaja (biasanya nasiklah… nasik tomato ke… merah ke… beriani ke… minyak ke…) dan 2 biji donut wajib untuk aiesyah. Yang lain memang saya tak pandang…  jimat kan… tak sampai sepuluh ringgit…

Tapi entah kenapa semalam en Habib ajak pergi pasar ramadhan. Katanya dah bosan makan kat gerai-gerai kawasan rumah tu… Destinasi pasar ramadhan yang dituju adalah di sungai tangkas… memanglah kalah sikit dengan B.B.Bangi yang menjadi lubuk pakar-pakar masakan…. Tapi ok lah… Habibi dah pesan, buat satu round dulu pas tu baru beli. Saya beli laksa 2 bungkus dengan murtabak… masuk round ke dua en habib belum decide lagi nak beli apa… emmm tu baru sungai tangkas… belum jejak kat B.B.Bangi… akhirnya dia beli nasik ayam dara, cucur nangka dan air soya…. Aiesyah cam biasalah… dua ketul donut.

Nampak tak beza… kalau beli kat pasar ramadhan kecik… kecik sahaja kita belanja…, kalau kat pasar ramadhan besar… sikit besar jugak kita beli plus confuse lagi sebab semua pun teringin nak makan… terpaksa buat dua-tiga kali round… kan letih tu dan buang masa jugak.

Kata en Habib:
Sekali sekala…..

Saya:
Saya teringat… yang tahun lepas saya pernah beratur kat gerai ayam golek Bazar ramadhan PKNS B.B.Bangi mau sejam sebab ramai giler orang beratur sepanjang jalan… tapi ayamnya memang lazat menjilat jari.

No comments:

Post a Comment

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...