Saturday, March 12, 2011

Wang Kertas Vs Dinar Emas




Wang hanya lah sekadar persepsi. TAK PERCAYA? 

Cuba ambil sekeping wang kertas RM50. bagi kita tinggi nilainya kan... boleh beli barang dapur basah untuk seminggu makan. itulah yang dinamakan persepsi. Realitinya sekeping not 50 itu nilainya tak sebesar mana pun. saya sendiri tidak tahu. Mungkin RM 5. mungkin juga RM 1 atau mungkin hanya 10 sen sahaja. yang pasti nilainya bukan RM50. tapi persepsinya adalah RM 50.

Kerana bermain dengan nilai wang persepsi, maka ekonomi hari ini juga boleh diibaratkan bergantung kepada persepsi. Jika menyelusuri sejarah wang persepsi ini memang panjang. namun ia di mulakan oleh Bangsawan FreeMason yang menunjangi Bank of London. bermula saat inilah corak ekonomi dunia mula dikongkong oleh Zionist. 

Persepsi zaman berteknologi kini lebih hebat. bergantung dengan sekeping kad yang dipersepsikan nilainya. KREDIT Kad lah tu. tidak begitu sahaja, nilai mata wang persepsi ini juga turut melanda alam maya. Hanya klik komputer di depan mata, boleh bayar saman, online shopping, bayar itu bayar ini. WAH ! Memang hebat. tak terjangkau akal saya apa lagi persepsi nilai wang yang akan muncul.

Kebergantungan terhadap nilai mata wang persepsi ini memang dieksploitasi oleh golongan-golongan pencengkam ekonomi dunia. Tak seronoknya. nilai mata wang tetap sama tapi nilai persepsi sentiasa berubah.

Contohnya mudah. dulu... zaman saya kanak-kanak, RM 1 boleh beli nasi lemak dua bungkus. dengan air milo 2 cawan. bila meningkat remaja, RM 1 boleh beli sebungkus nasi lemak dan secawan air teh kosong. bila dah dewasa... RM 1 hanya boleh beli air teh tarik sahaja. Perubahan persepsi ini dinamakan inflasi. ini keburukan dan ancaman terbesar seandainya kita bergantung kepada mata wang yang TIADA NILAI INI.

Dalam lonjakan inflasi yang saban hari sudah semakin lali dalam masyarakat dunia, ANEHNYA dan IRONINYA, seekor kambing zaman Rasulallah SAW boleh dibeli dengan 1 dinar emas yang kurang sedikit dari 500g (saya dah lupa berat 1 dinar emas, dalam 4xxg), zaman kini 2011, kambing masih boleh dibeli dengan nilai 1 Dinar emas. ini baru namanya mata wang bernilai, bukan mata wang persepsi.

Saya kira. seandainya semua pemimpin Islam seluruh dunia memahami konsep ini, pasti cadangan Malaysia untuk menggunakan Mata wang Dinar dikalangan negara-negara OIC tidak ditolak hampir lebih 5 tahun lepas... atau pun mungkin mereka faham, tapi menolak atas kepentingan politik negara dan daerah serantau masing-masing. Mungkin juga masih takut dengan BAYANG-BAYANG KUASA HAGEMONI DUNIA..



SAYA??
Nak simpan duit pakai dinar emas...

No comments:

Post a Comment

penjagaan bayam

Bayam hijau daun bulat. Sebelum dan selepas digondolkan. Manis masak lemak putih. Menuai bayam. Induk...